Eniro samarbetar med Jajja
BY ON Feb 28, 2007
4

Eniro har tecknat ett samarbetsavtal med Jajja för att kunna erbjuda sina kunder sökoptimering. Det är inte allt för länge sedan Jajjas vanligaste säljpitch var att förklara hur dåliga Eniro var. Du behövde bara stryka förbi en Jajja-monter på en mässa för att säljarna skulle dissa Eniro. Men må gammalt groll vara glömt. Sökoptimeringsbranschen lider fortfarande […]

Eniro har tecknat ett samarbetsavtal med Jajja för att kunna erbjuda sina kunder sökoptimering. Det är inte allt för länge sedan Jajjas vanligaste säljpitch var att förklara hur dåliga Eniro var. Du behövde bara stryka förbi en Jajja-monter på en mässa för att säljarna skulle dissa Eniro. Men må gammalt groll vara glömt. Sökoptimeringsbranschen lider fortfarande av sitt dåliga rykte och de behöver stora välkända samarbetspartner som Eniro för att sälja in sina tjänster till företag.

Jag har inte sett några pristabeller men jag hoppas att de inte kommer att sälja allt för billiga optimeringspaket till intet ont anade småföretagare. SEO måste kosta. Om kunderna inte kan betala måste de lära sig tekniken själva.

Det intressantaste med samarbetet är egentligen att Eniro tillsammans med Jajja ska utveckla trackingprodukter för att företag ska kunna följa upp resultatet av sökordskampanjer. Väl paketerade trackingtjänster kommer att bli allt viktigare när
priserna på sponsrade länkar stiger.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Hmm.. Måste säga att det känns lite halvkonstigt att sökmotorn samarbetar med sökmotoroptimerare. Tidigare har de två aldrig riktigt gått ihop. Eniro är väl den enda söksajten på nätet idag som har den möjligheten. Att ta indexet från Google skulle visa sig ge många fördelar!

    Många av mina bekanta som har små/medelstora företag säger att de fått en drös med erbjudande om olika SEO-tjänster och sökmarknadsföringspaket. Rätt ut i telefonen har då telefonförsäljarna dragit till med nåt pris. Alltifrån hundralappar till närmare miljonen.

    Vad de har efterfrågat har varit: ett sätt att veta vad de får. Och vad det kostar – för de betalar gärna för sig. Men de vill då också veta vad de får för pengarna och vad resultatet blir.

  • Oskar Lingon

    Jajja sålde en tjänst till bolaget jag jobbar på (och till systerföretaget) för ungefär 30000:-. Dessvärre kunde de inte redovisa en enda siffra under det första året och när de ”optimerade” vår sajt stavade de viktiga ord fel samt att de skrev texter om våra leverantörer som inte stämde. Försökte få pengarna tillbaka men det var kört. Orkade till slut inte bry mig. Hoppas Eniro inte sjunker till deras nivå? Aja Baja Jajja!

  • Pingback: Jajja Communications AB » Blog Archive » Jajja Magazine()

  • Pingback: jajja.lv » Blog Archive » Eniro väljer Jajja()