Nyhetsbreven ett hot mot integriteten
BY ON Maj 3, 2007
4

Häromveckan skrev jag en artikel i Svensk Bokhandel om hur förlaget Modernista skvallrade på stan om hur många gånger ett enskilt nyhetsutskick som drev med konkurrenten Albert Bonniers Förlag hade öppnats av en medarbetare på Albert Bonniers. Modernista använde dold spårningsteknik i sitt nyhetsbrev som gör att de ner på individnivå kan se om just […]

Häromveckan skrev jag en artikel i Svensk Bokhandel om hur förlaget Modernista skvallrade på stan om hur många gånger ett enskilt nyhetsutskick som drev med konkurrenten Albert Bonniers Förlag hade öppnats av en medarbetare på Albert Bonniers. Modernista använde dold spårningsteknik i sitt nyhetsbrev som gör att de ner på individnivå kan se om just du öppnat dera utskick och vilka länkar i brevet som du klickat på.

Trots att jag bevakat internetutvecklingen professionellt sedan 2000 blev jag chockad när jag insåg hur integritetskränkande vanliga nyhetsbrevtjänster är. Jag insåg också att alla dessa samtal från pr-konsulter till mig som journalist ”om jag hade sett deras senaste utskick” var en direkt uppföljning på oöppnade mejl. Alla kommersiella nyhetsbrevtjänster har spårfunktionen som standard. Men ingen vill tala om konsekvenserna.

Förutom en bloggare och en notis i GP var det ingen som tog upp tråden med dold spårningsteknik. Väldigt få verkar bry sig om personlig integritet i Sverige. Men stäng av bildvisningen i era e-postklienter för att stoppa snokandet. Någon debatt lär det hur som helst inte bli.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Nu vet jag inte hur det är med Outlook, men de flesta andra e-postprogram (Thunderbird, Gmail m.m.) öppnar inte bilder i mejl såvida man inte själv godkänner det.

    Men att stänga av bilder löser inte hela problemet. De flesta nyhetsbrev har taggat länkarna så att de kan se vem du är och vilken länk du klickat på. Exempelvis Bokus kör med denna taktik.

    Själv har jag stängt av HTML stöd i min e-postklient. Det gör att jag vet att det inte döljer sig några konstiga länkar i koden. De allra flesta HTML mejl skicks även med en textversion, så det är inget problem ur det perspektivet. 😀

  • Urban Lindstedt

    När det gäller Outlook tror jag att du måste stänga av bildvisningen. Med Thunderbird slipper man.

  • Pingback: Beta Alfa » Locklöst, Joost, skor, startsida, åsiktsroman, sms-nätverket och snokande nyhetsmejl()

  • En paralell till detta är den spårning av en unik besökare över flera domäner med hjälp av en s.k. ful-cookie.

    Inte heller det har föranlett till en debatt. Nu har säkerhetsbolagen fattat taktpinnen och satt press på vissa leverantörer som inte aktivt verkat för att främja bättre integritet på webben.