Fritt fall för tidningar med Hermes
BY ON Jun 2, 2007
0

Tidningar som använder tjänsten Hermes för att driva söktrafik har upplevt ett fritt fall i besöksstatistiken skriver Medievärlden. Besökskurvorna från Kia index talar sitt tydliga språk. Som jag kommenterar i artikeln tycker jag att det är positivt att Hermes uppvispade söksufflé punkteras av Goolges uppdateringar. – Det visar att man inte ska använda externa ad […]

Tidningar som använder tjänsten Hermes för att driva söktrafik har upplevt ett fritt fall i besöksstatistiken skriver Medievärlden. Besökskurvorna från Kia index talar sitt tydliga språk. Som jag kommenterar i artikeln tycker jag att det är positivt att Hermes uppvispade söksufflé punkteras av Goolges uppdateringar.

– Det visar att man inte ska använda externa ad hoc-lösningar eftersom det är uppenbart riskfyllt att göra det. Resultaten från Hermes känns manipulerade, och är inte alltid relevanta. Att de tappar i ranking är positivt för besökaren som får bättre sökträffar och för alla dagstidningar som själva jobbar med sökmotoroptimering, säger jag till Medievärlden.

Att använda gudanamn på företag är hybris. Frågan är hur många uppdateringar av Googles sökalgoritmer Hermes överlever?

Läs mer hos Networkers som länge granskat Hermes.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.