Att förstå mikrobloggande
BY ON Aug 10, 2007
4

I veckan har jag följt min gamla redaktions mikrobloggande på Jaiku för att veta när det är läge att ringa och diskutera jobb. I början av veckan var de minst sagt upptagna när det var lämning och Indesign bröt ihop. Efter alla webbhyper är det med en viss skepsis jag närmar mig nya webbtjänster. Varför […]

I veckan har jag följt min gamla redaktions mikrobloggandeJaiku för att veta när det är läge att ringa och diskutera jobb. I början av veckan var de minst sagt upptagna när det var lämning och Indesign bröt ihop. Efter alla webbhyper är det med en viss skepsis jag närmar mig nya webbtjänster. Varför slösa bort en timme på en tjänst som du ändå överger om två veckor?

Men viljan att förstå fick mig att leta upp en gammal presentation som Jaikus grundare Jyri Engeström höll på Reboot 9. Den är väl värld att titta på. Han har nyckeln till vilka social nätverkssajter som kommer att överges om ett år. En framgångsrik sajt kräver ett socialt objekt som användarna kan samlas kring. Flickr har sina bilder, MySpace användarna samlas kring musiken och in Del.icio.us fall handlar det om bokmärken. Medan LinkedIn kommer att floppa.

I Jaijkus fall måste det sociala objektet vara du själv. Dina vänner och bekanta prenumerar helt enkelt på din person. Om man bortser från integritetsproblemen är Jaiku och konkurrenter som Twitter rätt fantastiska tjänster.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Urban: Jag tror det också handlar om tillgänglighet och bra funktionalitet. Linked in kommer floppa främst av dålig tillgänglighet och usel funktionalitet. Den fyller helt enkelt ingen funktion.

    Jaiku har en samlande funktionalitet kring dina tjänster. Jag tror att vi kommer att se allt fler tjänster som samlar flera funktioner. Se min artikel om Ipernity. Detsamma gäller Ning som har fattat poängen med att samla funktionalitet.

    Vi är helt enkelt trötta på att ha sjutton olika konton på urton olika tjänster. Det handlar om tillgänglighet och funktionalitet.

  • Mmm. Sociala objekt är verkligen grejen. Jag kommer ihåg när Jyri pratade om det på Bloggforum 3, hösten 2005. Allt måste gå att dela och ”vara sociala” kring. När kan jag adda dig som jaikukontakt Urban? 🙂

    För att inte tala om Facebook. Det är ju som jaiku, flickr, myspace och declicious tillsammans. MySpace är på väg ut helt.

  • Urban Lindstedt

    Bengt: Jag håller verkligen med dig om att vi är trötta på att ha sjutton olika konton.

    Fredrik: Jyri är verkligen en spännande person. När det gäller Jaiku tvekar jag fortfarande. Det känns inte som mitt liv är tillräckligt fartfyllt för att visas upp i realtid. 🙂
    Satte mig vid datorn,, kokade kaffe, gick på toaletten, hämtade på dagis. Nej jag måste nog få lite mer puls i livet först.

  • Har mikrobloggat ett tag nu och tycker det faktist är rätt trevligt.