Mediebyråerna ökar internetmarknadsföringen
BY ON Aug 20, 2007
0

Internetannonseringen gått upp med 59 procent under första halvåret 2007 i jämförelse med samma period 2006 när föreningen Sverige Mediebyråer summerar medieinvesteringarna hos sina medlemmar. Under samma tid drog mediebyråerna ner på annonseringen i kvällspressen med 13 procent. 10,8 procent av mediebyråernas investeringar gick till internet. Bara tv (35,1 procent) och Dagspress storstad (18,9 procent) […]

Internetannonseringen gått upp med 59 procent under första halvåret 2007 i jämförelse med samma period 2006 när föreningen Sverige Mediebyråer summerar medieinvesteringarna hos sina medlemmar. Under samma tid drog mediebyråerna ner på annonseringen i kvällspressen med 13 procent.

10,8 procent av mediebyråernas investeringar gick till internet. Bara tv (35,1 procent) och Dagspress storstad (18,9 procent) tar en större del av de stora annonsörernas medieinvesteringar. Siffrorna visar att de stora annonsörerna på allvar använder internet som marknadsföringskanal.

En genomsnittlig dag ägnade svenskarna 14,4 procent av sin medietid åt internet och 27, 4 procent åt tv, enligt Nordicom, så medieinvesteringarna börjar närma sig våra medievanor i tid.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.