Första riktiga företagsbloggen

Jim Westergren är en länkbyggare av rang som blev en SEO-kändis när han nästan vann en mycket uppmärksammad SEO-tävling. Han har också den enda svenska företagsbloggen som berättar allt om sitt företag. Om han bara hade tid att skriva lite oftare.

Jag har börjat misströstat om utvecklingen av svenska företagsbloggar. Om man räknar bort en handfull enmanskonsulter och en del journalister som vill sälja in sitt personliga varumärke så är de flesta företagsbloggar bara upphackade pressreleaser.

Jag har länge planerat att skriva en bok om företagsbloggar, men har givit upp planerna eftersom det knappt finns några svenska företagsbloggar som verkligen satsar på total transparens gentemot kunder och underleverantörer. Inga större organsationer har förändrat sitt sätt att arbeta när de börjat blogga. I USA finns många spännande exempel, men i Sverige är bloggen bara ytterligare ett publiceringsverktyg. Men Jim Westergren är inte rädd att berätta i detalj hur han arbetar. Om han får efterföljare kanska jag dammar av bokprojektet.

4 thoughts on “Första riktiga företagsbloggen

  1. Misströstar du Urban 🙂

    Jag kan se vad du menar. Det finns få bra svenska exempel på de stora förändringar som företagsbloggar lyckats initiera i exempelvis USA. Framförallt tar det längre tid på intranäten än man hade kunnat förvänta sig – och då händer det ändå mer internt än externt.

    Men riktigt så illa som du utmålar det tycker jag inte att det är. Westergren förefaller väldigt öppen eftersom han bland annat publicerar omsättning och liknande. Men detta är ju offentliga siffror ändå (i varje fall för AB) och kanske inget som lyfter en blogg.

    Om man i stället plockar upp en annan dimension av bloggandet ser det ljusare ut. Jag tänker på bloggens möjlighet att belysa mer personliga tankar och att vi som läsare lär känna människan bakom befattningen eller kontorsfasaden. Där tycker jag att Ljungbergs blogg har varit framgångsrik, jag tycker att Swedbanks nya Sparabloggen är lovande och så vidare.

    Är detta då en lika omvälvande förändring som en betydande öppenhet/transparens hade varit? Nej, det är det inte. Men det är en förändring i det lilla som kan betyda något för de varumärken och företag som blir lite mindre anonyma.

  2. Hej Urban! Jag kan meddelan att vi brukar få mycket beröm för vår blogg. Om det har förändrat vårt sätt att arbeta är jag inte säker på, men ny syns det iaf tydligare vad vi handlar om – något som är ganska ovanligt för företag av vårt slag. Att det skulle vara upphackade pressreleaser stämmer inte in så bra på oss, känner vi. 🙂 Jag kan hitta fler undantag, t ex Åkestam Holst utmärkta blogg.

  3. Fredrik och Rasmus: Mitt inlägg är naturligtvis en provokation. Men vad som saknas är inte intressanta bloggar – det finns det massor – där era egna bloggar är lysande exempel på. Vad som saknas är satsningar på öppenhet där bloggen blir ett medel att nå ut till kunder, partners och leverantörer. Jag längtar efter ett företag som vågar släppa på sekretessen och testar att leva under full transparens. Tänk att få läsa på Daytona hur ni resonerar när tar fram offerter till olika kunder. Ännu mer spännande vore ett större företag som öppnar upp kanalerna till omvärlden utan ett filter av tröttsamma pr-människor. Tänk att få läsa på Eniro hur de brottas med strategiska val för framtiden. Eller läsa på Ving hur de spanar efter nya resemål osv.

    Det jag gillar med Westergrens senaste inlägg är att han i detalj beskriver hur de arbetar. Det skapar företroende i en onlinevärld där deras företag inte ens pratar i telefon med sina kunder. Westergren lägger också stor energi på att lägga ut detajerade guider hur man bygger inlänkning.

  4. Jag tar den bekväma undanflykten först: Vi har ganska ofta sekretesskrav på oss från våra uppdragsgivare, framförallt innan det vi tar fram i projekten är lanserat. Vissa av våra uppdragsgivare går ännu längre; dem får vi inte ens nämna att vi jobbar för.

    Ok. Men visst, jag håller med om att det skulle vara intressant att följa med ”bakom kulisserna” och att vi skulle kunna gå ännu längre i vår transparens. Det skulle sticka ut ordentligt i en bransch som bara kommunicerar ”vad” och aldrig ”hur”. Men just vårt offertskrivande är i ärlighetens namn inte speciellt spännande att följa. 😉 Vi hoppas att vi snart får jobba i ett projekt som tillåter bloggande från insidan…

    Förresten, följer du denna? Visserligen inget företag, och inte speciellt aktiv, men ändå…
    http://projweb20.wordpress.com/2007/08/09/farg-och-form-for-skatteverket/

Comments are closed.