Hitta bananen

Ibland är det skrämmande att se hur kommunikationsföretag tar betalt för att agera i bloggvärlden utan att ha någon koll alls. Rasmus på Podradio har fått ett mejl från Pronto som vill ha med Podradio i tävlingen Hitta bananen som ska marknadsföra Disneys nya dvd-utgåva av filmen Djungelboken.

Tävlingen heter Bananjakten och arrangeras eftersom en specialutgåva av Disneys Klassiker Djungelboken släpps på DVD i oktober. I Bananjakten finns 100 klickbara bananer gömda på 100 utvalda sidor. Bananerna är små klickbara bilder, som besökarna ska leta efter. När de klickar på bananen kommer det upp en ruta där besökaren ombeds skriva in sin e-postadress. Den som hittar flest bananer under tävlingsperioden vinner en flatscreen-TV.

Om ni skulle vara intresserade av att gömma en banan på er sida så får ni en kod av oss att kopiera och klistra in. Bananjakten är en omfattande kampanj i de nordiska länderna och en av våra största satsningar på nätet. Troligtvis kommer tävlingen att generera fler sidvisningar, längre besökstid och fler klick åt er. Som tack för hjälpen skickar vi ett ex av Djungelboken på DVD.

Rasmus har kategoriserat sitt inlägg under humor och ställer två frågor till Pronto:

1. Tänker ni er att Disneys målgrupp är densamma som Podradios? Inte för att 7-10-åringar inte skulle vara välkomna på Podradio.nu, men det måste väl gå att hitta sajter som har en lite säkrare träffbild på den här gruppen människor? Där trafikutbytestanken skulle kunna funka?

2. Menar ni att det multinationella jätteföretaget Disneys mediabudget i ”en av deras största nätsatsningar” består av 100 DVD-skivor och 100 handdukar? Vad blir det? 10.000 kr? Plus porto? Eller är det någon som antingen försöker lura sajterna eller Disney (eller både och)?

3 thoughts on “Hitta bananen

  1. De mest bortskända bolagen mediamässigt är film och skivbolag och deras förfrågninar kan verka skämtsamma faktiskt. Dock är de blodigt allvarliga!

    Men om man jobbar med SEO kan det vara ett bra tillfälle att få en länk!

  2. Länkar ska man vara generös med! Men Pronto fick ingen av mig. Vill inte sprida Google-juice i onödan.

  3. Jag pratade med en man idag, som är anställd som kommunikatör (jag minns inte företagsnamnet, men säkerligen Pronto) för att spamma norska (!) communities med reklam för just Bananjakten. Han tyckte att det var som ett spel, att skicka så många brev som möjligt innan man blir avstängd från communityn. Ju fler brev, desto duktigare är man.

    Om jag förstod saken rätt var de ett tiotal kommunikatörer/spammare som bearbetade olika communityn. Tydligen är det ett av Prontos kännetecken, denna typ av ”gerilla-marknadsföring” som jag skulle klassificera som spam.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.