Ink Club visar vägen

Mitt uppe i hypen runt den sociala nätverkssajten Facebook, visade sig Ink Club på diskret annonsplats på platsen där alla vill vara just nu. När alla trendkänsliga rusar till Facebook hittar naturligtvis Ink Clubs grundare Lennart Nyberg dit.

Ink Club har på sju år nått en omsättning på runt 400 miljoner kronor. Dagligen går 5 000 paket med bläck ut till 14 länder i Europa. Jag skulle våga påstå att en viktig del i Ink Clubs framgång är att de alltid varit synliga på sökmotorerna. Om du söker på ett ord relaterat till toner eller bläckpatroner så kommer du att finna Ink Club i topp eller i den absoluta toppens närhet. Skriver du ut en karta på Eniro, så nog hittar du diskret reklam för Ink Club i ett hörn.

Vad Lennart Nyberg har förstått är att ingen människa bygger en stark relation till en leverantör av bläckpatroner. Men när den vanliga användaren inser att bläcket är på väg att ta slut och knappar in köp bläckpatron i Google då ska hon alltid mötas av Ink Club. De som vill lyckas med marknadsföring kan alltid ta rygg med Lennart Nyberg – om de inte säljer bläckpatroner – för då är det nog kört hur som helst.

Denna krönika har tidigare publicerats i Jajja Magazine – nyhetsbrevet för de som vill ha koll på sökmarknadsföring i synnerhet och internetmarknadsföring i allmänhet.