Revenschsugen Steve Ballmer

Jag blev som bloggare inbjuden till MSN Innovates event i fredags med Microsofts vd Steve Ballmer, men passade på att skriva en artikel för Dagens Media. Det var kul att se Steve Ballmer i action även om han knappast stannade längre än tjugo minuter inför publiken av mediebyråer, journalister och webbfolk.

Ballmer hävdade att all annonsering kommer att vara digital inom tio år. Det tror han säkert inte på själv, men visst står vi inför ett skifte inom marknadföring.

När Steve Ballmer hastade vidare gav Richard Gatarski en intressant presentation om sociala medier.

Det är inget nytt att vi gillar att snacka med varandra.

Eftersom Richard Gatarski var missnöjd med att Microsoft inte ville betala hans sedvanliga arvode på 25 000 kronor så visade han en reklamspot om Internetdagarna mitt i presentationen.

Avslutningsvis höll Anita Caras på Microsoft ett intressant föredrag om hur McDonalds i Danmark ökat avkastningen på sina reklaminvesteringar genom att mäta och finjustera sin vanliga och sin digitala marknadsföring. Genom mindre justeringar ökade de sin ROI av onlinemarknadsföringen från 1,25 till 2,16.

Internetworld, Resumé och Dagens Industri bevaka också eventet.

2 thoughts on “Revenschsugen Steve Ballmer

  1. Urban, tack för att du tyckte min presentation var intressant! Och för att du hjälpt mig se hur det jag gjorde kan uppfattas. Jag vill passa på och förtydliga mig lite. Jag är mycket nöjd med Microsoft, men mindre nöjd med min före detta talaragentur (som ”förhandlade” för min räkning).
    Men huvudanledningen till att jag sålde en annonsplats i min presentation var för att illustrera tankar kring när annonser skall finansiera ”gratis” innehåll – och göra det på ett mycket nära plan. Där var min idé också att visa hur annonser är mer än pengar för innehållsskaparen (här jag). DÄR missade jag nog helt! Eftersom jag inte berättade hur JAG tänkt när jag skaffade en annonsör. Man lär sig, och här bla genom dig. tack.
    p.s. hela mitt föredrag kommer efter helgen finnas via http://www.weconverse.com/2007/09/18/2007-10-05-innovate-trender-i-mediekonsumtionen/

  2. Richard jag förstod att du inte visade annonsen bara för att finansiera föreläsningen. Jag tyckte det var riktigt kul att du körde spotten. Jag gillar också att du själv filmar ditt anförande. Det är kanske något jag ska kopiera.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.