Google straffar länkköp
BY ON Okt 9, 2007
1

En viktigt del i all sökoptimering är att få till inlänkning. SEO-konsulter lägger ner mycket resurser på att skapa länkresurser som de i nästa steg kan rikta mot sina kunder för att höja kunderna status i Google och andra sökmotorer. Problemet med den typen av inlänkning är att den inte tillför något värde för besökaren. […]

En viktigt del i all sökoptimering är att få till inlänkning. SEO-konsulter lägger ner mycket resurser på att skapa länkresurser som de i nästa steg kan rikta mot sina kunder för att höja kunderna status i Google och andra sökmotorer.

Problemet med den typen av inlänkning är att den inte tillför något värde för besökaren. Det kommer många signaler att Google försöker filtrera bort värdet av köpta inlänkar. Både Search Engine Land och Search Engine Journal har bra bloggposter om Googles hårdare inställning till köpta länkar.

Jag har svårt att tro att Google kan utröna om alla länkar är köpta eller ej. Men uppenbart filtrerar de bort värdet av många länkar.

Förändringen har väckt ramaskri i seo-kretsar. Då det blir svårare och svårare att ta genvägar till hög Google-status. Den bästa lösningen är att skapa så intressant innehåll på din sajt att länkningen kommer naturligt. En strategi som också användarna tjänar på genom allt mer kvalitativt innehåll på nätet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.