DN skriver om Blogvertiser
BY ON Okt 20, 2007
6

Dagens Nyheter har intervjuat bloggaren Hanna Fridén som tycker det är helt okej att skriva bloggposter om produkter och få betalt från producenten. Jag tycker att det är missunnsamt av människor att tycka att det är fel att bloggare ska tjäna pengar. Det är ändå upp till var och en, säger Hanna Fridén till DN. […]

Dagens Nyheter har intervjuat bloggaren Hanna Fridén som tycker det är helt okej att skriva bloggposter om produkter och få betalt från producenten.

Jag tycker att det är missunnsamt av människor att tycka att det är fel att bloggare ska tjäna pengar. Det är ändå upp till var och en, säger Hanna Fridén till DN.

Gubben missunnsam får också vara med på ett hörn.

För en bredare allmänhet kan det här sänka bloggarnas trovärdighet, säger jag till DN.

När jag gick på Journalisthögskolan i Göteborg fick vi knappt lära oss att skriva artiklar och än mindre att redigera tidningar. Men vi drillades i etik från morgon till kväll för att fortsätta diskutera etik på studentpuben. Den etiska kompassen har kommit väl tillpass i ett stressigt arbetsliv där tiden mellan tangentbordsknatter och publicering blivit allt kortare.

Det spelar ingen roll att Blogvertiser inte kan påverka vad du skriver om deras annonsörers produkter – den som skriver för Blogvertiser har ingen trovärdighet kvar och trovärdighet är allt i bloggsfären.

Jag uppmanar bloggare som vill tjäna pengar att utnyttja annonsnätverken Tailsweep eller Google Adsense. Du kan också sälja textlänkar till seo-konsulter som vi höja sina kunders Google-status. Om inte det ger något kan bloggen fungera som plattform till mer lukrativa skrivjobb, konsultjobb eller föreläsningar. Sedan behöver man inte tjäna pengar på allt man gör i livet. Det finns andra värden.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Jag kommenterar dig men eftersom inte trackbacks verkar funka så får jag väl länka istället.

    Det handlar om att annonsörer och PRfolk inte fattar den långa svansen snarare än bloggars dumhet som tjänster som blogvertiser får möjligheter.

  • Problemet med den ”etiska kompass” du berör är att den hos journalistutbildningarna och därmed dess lärljungar för alltid verkar ha rostat fast i år 1968. Det är en av flera anledningar till att jag inte vill kalla Bloggverkets skribenter för journalister. Det rör sig snarare om en blandning av enklare PR, copy och TT-nyheter.
    Vad gäller just Blogvertiser så tror jag inte på idén för ett land som Sverige. Bland annat på grund just av ”kompassen” men även andra faktorer.

  • Jag vill nog göra en distinktion mellan journalister och blogare. Jag tycker inte det är samma sak. Tidningar är grundlagskyddade på ett helt annat sätt och omfattas av helt andra regler än privatperson som skriver på sin hemsida/blog

    Vill människor tjäna pengar pengar på sitt skrivande, låt dem. Vill de inte det så är det ok också!

    Om du känner att en blog saknar trovärdighet för att de använder Blogvertiser eller dylikt, låt bli att läsa. Detta är inget problem för någon.

    Bättre är att debbatera medias etik och förfarande. De har en helt annan roll i samhället och en helt annan makt.

  • Urban Lindstedt

    Gunnar: Vad menar du med att de rostat fast i 1968? När vi diskuterade etik på JHG så var det mer utifrån de gängse etiska regelverken än från någon gammal vänsterretorik.

    Den stora skillnaden för mig med bloggande och vanlig journalistik är att när jag bloggar mera tydligt tar ställning än när jag skriver artikler för vanliga medier.

    Christian: Jag är inte säker på att skillnaden är så stor mellan bloggare och en grundlagsskyddad tidning. Du kan alltid hävda att din blogg har ett journalistiskt syfte och då gäller inte PUL längre.

    Jag kan inte hindra någon från att använda Blogvertiser, men jag kan öppet uttala min mening om detta annonsnätverk.

    Nu tror jag inte att alla som läser bloggar är klara med vad Blogvertiser är för något och att de faktiskt läser köpta texter.

    Eftersom bloggar är min passion så föredrar jag att diskutera bloggar framför kvällstidningarnas senaste bottennapp.

  • Pingback: Brainjam » Uppkopplat ger blogvertiser tummen ner()

  • Vad är skillnaden mellan det här och produktplacering i olika storfilmer? Eller Roomservice som är finansierat av måleribranchen?

    Jag har svårt att bli upprörd över det. De som vill sälja sina inlägg och vill tjäna pengar den vägen må väl göra det. Jag skulle inte göra det själv dock, men förstår att de som vill tjäna extra pengar kan tänka sig göra det. Inte värre än all produktplacering som vi bombarderas av storföretagen.