Eniro tappar marknadsandelar

Eniros marknadsandelar av internetreklamen i Sverige minskade från 29 procent 2005 till 22 procent 2006. Eniro tappade även marknadsandelar av onlinereklamen i Norge, Danmark, Polen och Tyskland. Det framgår av Eniros senaste kvartalsrapport.

Eniro har svårt att stå emot Googles framfart. Ett Google som uppenbarligen arbetar enligt skattesmitarmodellen genom att fakturera svenska kunder från lågskattelandet Irland.

Men tappet av marknadsandelar sker på en kraftigt växande marknad. Koncernen ökade sina onlineintäkterna med 18 procent under årets först nio månder. Onlineintäkterna i Sverige ökade med 13 procent under januari till september till 527 miljoner kronor. I Norge växte onlineintäkterna med 27 procent till 587 miljoner kronor. I Danmark ökade onlineintäkterna organiskt med 9 procent till 117 miljoner under januari till september.

Sök- och katalogföretaget Eniro redovisar dock ett försämrat resultat i sin senaste kvartalsrapport. Det beror framförallt på kostnader för att sparka 160 personer när Eniro Danmark integrerades med den nyköpta sökmotorn Krak. Eniro köpte Krak under andra kvartalet för 474 miljoner kronor för att stärka sin onlineposition i Danmark.