Bokbranschens förhållande till nätet
BY ON Okt 29, 2007
4

Imorgon genomför jag kursen Marknadsföring 2.0 för bokförlag. Av de trettio deltagarna är flera av de största förlagen representerade plus en del mindre förlag. Bokbranschen är både mossig och modern. Bokbranschen avskaffade i princip skråväsendet så sent som i början av 1970-talet. På den tiden var man tvungen att få Förläggareföreningens godkännande om man ville […]

Imorgon genomför jag kursen Marknadsföring 2.0 för bokförlag. Av de trettio deltagarna är flera av de största förlagen representerade plus en del mindre förlag.

Bokbranschen är både mossig och modern. Bokbranschen avskaffade i princip skråväsendet så sent som i början av 1970-talet. På den tiden var man tvungen att få Förläggareföreningens godkännande om man ville starta en bokhandel.

Samtidigt är det bara resebranschen som säljer en större andel via nätet än bokbranschen. Bokus och Adlibris har varit duktiga och idag sker nästan 20 procent av all bokförsäljning via nätet.

Men tittar man på bokförlagens hemsidor känns de flesta tio år gamla – vilket många säker också är. De traditionella bokhandelskedjornas nätnärvaro är om möjligt ännu sämre. Trots att 5,22 miljoner svenskar använder sökmotorer är det bara Adlibris och Bokus som aktivt arbetar med sökmotormarknadsföring. När svenskarna tillbringar allt mer tid på nätet är bokförlagen och de traditionella bokhandlarna förvånansvärt passiva på nätet.

Till viss del handlar nog passiviteten om en kanalstrategi där man fortfarande ser den traditionella bokhandeln som sin viktigaste kanal. Men i takt med att bokklubbarna går allt sämre börjar bokförlagen att blicka ut mot internet.

De förlag som först lär sig att verkligen utnyttja internet kommer att ha konkurrensfördelar på en hårt konkurrensutsatt marknad. På internet konkurrerar små och stora förlag på mer jämlika villkor.

Om mitt eget förlag var mer än en mycket liten bisyssla skulle jag omfamna bloggsfären. Jag skulle aktivt bearbeta bloggsfören, inte bara med recensionsex, utan också aktivt blogga och kommentera på andra bloggar.

Jag skulle hjälpa mina författare att sätta upp bloggar och en författare som bloggar skulle ha företräde framför en som inte bloggar vid ett utgivningsbeslut.

Jag skulle arbeta stenhårt med sökoptimering och alla nya besökare på min förlagssajt skulle jag försöka få att bli prenumeranter på ett vasst nyhetsbrev.

Jag skulle i samarbete med Adlibris och Bokus köpa massivt med sponsrade länkar, släppa utdrag från böcker hos näthandlarna och tillsammans med näthandlarna arbeta för en bättre exponering av mina böcker.

Jag skulle starta en podcast – mest för att ingen annan gör det i Sverige.

Jag skulle dra igång en wikiroman – mest för att bli omskriven i den vanliga pressen.

Jag skulle lägga ner mindre tid på att försöka sälja in mina böcker till den traditionella bokhandeln.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Snabb och enkel varianten för hur man gör för att skapa buzz kring sin bok. Jag undrar om det blir så i framtiden att man kommer släppa böcker för att stödja marknadsföringen av sin blogg! Speciellt när man jobbar med olika typer av kunskap och nytta!

    För skönliteratur är det kanske inte så!

  • En annan sak som stör mig: Att Adlibris och Bokus har så fruktansvärt primitiva sajter. Jämför med en modern hemelektronikhoppingsajt och man bli mörkrädd. Det borde finnas betydligt fler sökparametrar och böckerna borde presenteras bättre.

  • Roman i wikiform är cool. Har du något tips på bra wikiverktyg? (helst gratis förstås). Jag vet några, men ingen som jag tycker är klockren. Jag går nämligen och klurar på en liten textidé serru. 🙂

  • Urban Lindstedt

    Christian: Jag tror snarare man startar en blogg för att marknadsföra sin framtida bok. Det är nog lättare att driva bloggläsaren till nätbutiken än bokläsaren till bloggen.

    Anders: Adlibris och Bokus är tyvärr Cutting edge i bokbranschen. Men deras problem är att de växer så kraftigt att de inte hinner med något annat än att bygga om sina logistiksystem.

    Fredrik: Spontant kan jag inte nämna några. Skulle vara spännande att höra mer om din idé. Har du en bra idé ger jag gärna ut den på No Digit Media. Böcker är bästa vägen till gurustatus.