Bisonblog om att blogga

Fredrik Wass är ett av de bästa exemplen i Sverige på hur det går att bygga upp sitt personliga varumärke med hjälp av en välskriven och intressant blogg. Bisonblog sammanfattar sina tre år som bisonbloggare. Han håller fast vid de ursprungliga syftena med sin blogg.

1. Lära mig mer om ett ämne jag är intresserad av
2. Blir bra på trend- och omvärldsbevakning
3. Bygga kontakter

Det som förändrats under året är att genomslaget i bloggosfären har gjort bloggen till en marknadsföringskanal för honom själv:

Förut var jag en gräsrotsbloggare med ickejournalistiskt jobb. Nu är jag redaktör på en tidning, frilansskribent, föreläsare och bloggare. Något som inte vore möjligt om inte bloggen funnits där från början. Den har öppnat många dörrar.

Uppkopplat är min andra blogg och det feberaktiga bloggruset var redan över när jag startade den. Syftet var att skapa en professionell plattform och det har nog lyckats. Trots att jag skriver för tidningar som Internetworld och Svensk Bokhandel blir jag inbjuden till olika event som bloggare. På så sätt är jag inte lika beroende av mina uppdragsgivare som tidigare.