Internetreklam större än tv i Q3
BY ON Nov 7, 2007
4

Under tredje kvartalet i år investerades det mer pengar i internetmarknadsföring än i tevereklam, enligt Institutet för Reklam- och mediestatistik. Internetmarknadsföringen fortsatte att växa med 30 procent till 13,9 procent av reklaminvesteringarna under tredje kvartalet. Utan internet skulle reklammarknaden ha haft nolltillväxt under perioden. Men ackumulerat för nio månader är teveannonseringen fortfarande betydligt större än […]

Under tredje kvartalet i år investerades det mer pengar i internetmarknadsföring än i tevereklam, enligt Institutet för Reklam- och mediestatistik. Internetmarknadsföringen fortsatte att växa med 30 procent till 13,9 procent av reklaminvesteringarna under tredje kvartalet. Utan internet skulle reklammarknaden ha haft nolltillväxt under perioden.

Men ackumulerat för nio månader är teveannonseringen fortfarande betydligt större än internet. Det var bara dagspress och direktreklam som omsatte mer än internet under tredje kvartalet.

Reklammarknaden i stort uppvisade en ökning på fyra procent under tredje kvartalet i jämfört med samma period i fjol och totalt uppgick medieinvesteringarna till 6,6 miljarder kronor i det tredje kvartalet. Ackumulerat efter tre kvartal uppgår medieinvesteringarna till 22,3 miljarder kronor, vilket är en ökning med fem procent jämfört med samma period i fjol.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Det lär väl inte dröja så länge innan internetmarknadsföringen också går förbi direktreklamen. Dock känns det som det är mycket svårare att komma upp i klass med dagspressen.

  • Urban Lindstedt

    Dagspressen hänger nog med några år till. Den vanlige företagaren är gansksa konservativ när det gäller internet. Man har en hemsida och sedan är det bra med det.

  • Problemet beror nog till stor del på att det för många småföretag är svårt att köpa annonsutrymme. Det krävs ofta mycket erfarenhet av annonsbranschen för att kunna avgöra vad som är ett rimligt pris och upplägg för annonsutrymme och var och när företaget bör annonsera. Det gäller både internet och andra kanaler. (Sponsrade länkar ser jag som ett undantag, det är ju enkelt att snabbt lära sig för att kunna annonsera kostnadseffektivt.) Alla specialbegrepp som används inom internetannonsering, som: CPO, sidvisningar, CPA, besökare, unika webbläsare, besök, CPM, CPC etc. innebär att det är alltför lätt att som ovan köpare av annonsutrymme tro att man har beställt något annat än vad man har köpt. Men visst är internerannonsering något många fler företag borde satsa på – men då gäller det att först ha kunskap om området.

  • Urban Lindstedt

    Sponsrade länkar är nog bästa vägen in i annonsvärlden.