E-postdöden
BY ON Nov 16, 2007
3

E-postanvändande har blivit en åldersmarkör som heter duga. Slate skriver om hur e-post tappar som kommunikationsmedel hos de yngre generationerna. Let’s think about this from a teenager’s perspective. First, you’d never send an e-mail to 200 friends saying, ”It’s Friday and I’m ready to party!!!” But with a Twitter tweet or a Facebook status update, […]

E-postanvändande har blivit en åldersmarkör som heter duga. Slate skriver om hur e-post tappar som kommunikationsmedel hos de yngre generationerna.

Let’s think about this from a teenager’s perspective. First, you’d never send an e-mail to 200 friends saying, ”It’s Friday and I’m ready to party!!!” But with a Twitter tweet or a Facebook status update, you can broadcast such a message to all of your buddies without seeming like a total dweeb.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Debatten om att email är dött därför att tonåringar inte använder det bygger på en felaktig grundförutsättning:
    Tonåringar lever ju inte samma sorts liv som vuxna!

    De lever i nuet, dvs de kommunicerar med sina vänner om saker som händer NU. De planerar sällan för mer än i morgon.
    De jobbar inte i projekt med kollegor, de har inga chefer eller deadlines i framtiden.

    Så det är ju inte konstigt alls att tonåringar upplever email som för långsamt och omständligt. Men för de flesta i arbetslivet kommer email att fortsätta att vara ett bra verktyg, eftersom det är asynkront, dvs jag behöver inte avbryta mottagaren med mitt meddelande, et email kan också innehålla olika arbetsdokument etc. (Men email har ju också många problem med spam, onödiga kopior etc, men det är en separat fråga som går att lösa redan nu med rätt policy)

    Debatten illustrerar istället det växande problemet att vi alla måste lära oss att behärska hela paletten av kommunikationsformer:
    Email, bloggar, IM, SMS, MMS, Twitter/Jaiku, Facebook, mobiltelefon etc och använda rätt medium i rätt sammanhang beroende på t ex:

    1. Hur bråttom är det att få svar?
    2. Vem riktar jag mig till?
    3. Vad handlar det om?
    4. Vad innehåller meddelandet? (text, bilder, video, röst)
    5. I vilken situation är mottagaren när han/hon får meddelandet?

    Tyvärr är de flesta människor, både unga och gamla fast i ett eller två sätt att kommunicera. Nu finns det många smarta sätt så det är dags att lära sig dom alla!

  • Urban Lindstedt

    Ingen här har påstått att e-post är död. Personligen föredrar jag mejl så länge det handlar om arbete. Men tack för en välskriven och intressant kommentar.

  • Pingback: Mikael Zackrissons blogg()