Bloggarna tappar i sökmotorerna
BY ON Nov 23, 2007
18

Om man jämför ett antal sökningar inom ämnen som var aktuella i nyhetsflödet hösten 2006 med ett antal aktuella sökningar i november i år så är det tydligt att vanliga dagstidningar rankar bättre på bloggarnas bekostnad. Inför en föreläsning hos Tidningsstatistik hösten 2006 gjorde jag ett stort antal sökningar på begrepp som var vanligt förekommande […]

Om man jämför ett antal sökningar inom ämnen som var aktuella i nyhetsflödet hösten 2006 med ett antal aktuella sökningar i november i år så är det tydligt att vanliga dagstidningar rankar bättre på bloggarnas bekostnad.

Inför en föreläsning hos Tidningsstatistik hösten 2006 gjorde jag ett stort antal sökningar på begrepp som var vanligt förekommande i nyhetsflödet vid den tidpunkten. Ofta kom bloggposter högre i resultatet än de stora nationella dagstidningarna. Vilket är orimligt med tanke på hur mycket kvalitativt innehåll en dagstidning lägger up på webben varje dag.

När jag inför en ny presentation gjorde liknande sökningar i november i år såg resultatlistorna helt annorlunda ut. Nu hade de stora dagstidningarna petat ner bloggposter långt ner i resultatet.

Förklaringen är sannolikt tudelad. Troligen har Google nedvärderat bloggarnas värde och samtidigt har dagstidningarna vaknat inför möjligheten att öka antalet besökare med hjälp av sökmotorer. Eftersom dagstidningar har det innehåll som Google så hett eftertraktar borde de kunna öka andelen av trafik från sökmotorer utan några större förändringar – det handlar mer om att förstå att även gamla nyheter har ett värde i Google-land.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.