Bloggarna tappar i sökmotorerna

Om man jämför ett antal sökningar inom ämnen som var aktuella i nyhetsflödet hösten 2006 med ett antal aktuella sökningar i november i år så är det tydligt att vanliga dagstidningar rankar bättre på bloggarnas bekostnad.

Inför en föreläsning hos Tidningsstatistik hösten 2006 gjorde jag ett stort antal sökningar på begrepp som var vanligt förekommande i nyhetsflödet vid den tidpunkten. Ofta kom bloggposter högre i resultatet än de stora nationella dagstidningarna. Vilket är orimligt med tanke på hur mycket kvalitativt innehåll en dagstidning lägger up på webben varje dag.

När jag inför en ny presentation gjorde liknande sökningar i november i år såg resultatlistorna helt annorlunda ut. Nu hade de stora dagstidningarna petat ner bloggposter långt ner i resultatet.

Förklaringen är sannolikt tudelad. Troligen har Google nedvärderat bloggarnas värde och samtidigt har dagstidningarna vaknat inför möjligheten att öka antalet besökare med hjälp av sökmotorer. Eftersom dagstidningar har det innehåll som Google så hett eftertraktar borde de kunna öka andelen av trafik från sökmotorer utan några större förändringar – det handlar mer om att förstå att även gamla nyheter har ett värde i Google-land.

18 thoughts on “Bloggarna tappar i sökmotorerna

  1. Tror du inte det kan vara så enkelt att allt fler tidningssajter har insett att de måste jobba med sökmotoroptimering? Och därmed har de klättrat på Googles träfflistor?

  2. Intressant iakttagelse! En tanke som dyker upp är varför det knappt finns någon debatt kring sökmotorernas makt. Eller finns det någon sådan debatt någonstans? Varför låter vi sökrobotar avgöra vilken information som är relevant att ta del av?

  3. Jag gissar att det handlar om twingly och inlänkarna som har drastiskt ökat till dagstidningarna…om det är DN och SvD du har kikat på…eller aftonbladet…

  4. Jag tror framförallt att Google värderat ner bloggar. Twingly kan ha en viss roll med att ge massiv med länkkraft till dagstidningarna. Men de flesta tidningar jag varit i kontakt med är snarare i ett inledningsskede när det gäller sökoptimering.

    Lars: Jag tycker att du rör vid något intressant. Jag ska fundera lite och återkomma med tankar om sökmotorernas makt.

  5. Google inte nykär i bloggarna längre…

    Google har sänkt värderingen av bloggar i sitt index samtidigt som tidningssajterna börjat jobba mer aktivt med sökmotoranpassade aktiviteter. Det tror Urban Lindstedt är orsaken till att han hittar fler tidningssajter i topp när han söker på G…

  6. Om det är svenska resultat du har tittat på så tror jag alldeles bestämt att Twingly har gett effekt. Dubbel effekt. Bloggarna ger bort länkkraft till Dagstidningarna som är äldre, får fler inlänkar och i några fall länkar tillbaka genom Twinly med nofollow.

    Äldre blogginlägg verkar fortfarande klara sig utmräkt i resultaten.

  7. Jag har varit inne på detta ett par gånger: Här och även framförallt här. Men det är verkligen ett negligerat ämne som fler borde ta upp – det är ju en förskjutning av makten att distribuera information som inte direkt rimmar bra med ”information wants to be free” osv.

  8. […] Uppkopplat tar upp detta: Förklaringen är sannolikt tudelad. Troligen har Google nedvärderat bloggarnas värde och samtidigt har dagstidningarna vaknat inför möjligheten att öka antalet besökare med hjälp av sökmotorer. Eftersom dagstidningar har det innehåll som Google så hett eftertraktar borde de kunna öka andelen av trafik från sökmotorer utan några större förändringar – det handlar mer om att förstå att även gamla nyheter har ett värde i Google-land. […]

Comments are closed.