Facebook gör en riktigt Beacon-pudel
BY ON Dec 7, 2007
1

Grundaren Mark Zuckerberg gör en riktig pudel om Facebooks djupt integritetskränkande nya annonssystem Beacon. We’ve made a lot of mistakes building this feature, but we’ve made even more with how we’ve handled them. We simply did a bad job with this release, and I apologize for it. While I am disappointed with our mistakes, we […]

Grundaren Mark Zuckerberg gör en riktig pudel om Facebooks djupt integritetskränkande nya annonssystem Beacon.

We’ve made a lot of mistakes building this feature, but we’ve made even more with how we’ve handled them. We simply did a bad job with this release, and I apologize for it. While I am disappointed with our mistakes, we appreciate all the feedback we have received from our users. I’d like to discuss what we have learned and how we have improved Beacon.

Tanken var att när Facebook-medlemmar gjorde något på de sextiotal sajter som är anslutna till Beacon, exempelvis säljer något på Ebay, så skulle vänner på Facebook se det i nätverksajtens händelselogg där alla vänners handlingar på Facebook visas.

Efter att över 55 000 användare protesterat hos petitionsajten Moveon.org har Beacon modifierats. Nu krävs ett aktivt godkännande från användaren för att externa aktiviteter ska visas för vännerna på Facebook. Dessutom går det att helt stänga av Beacon.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Det är inte en lätt balansgång Facebook har gett sig in på.
    Senaste numret av Fast Company har en intressant artikel om hur Facebook närmar sig annonsmarknaden – och vilka förhoppningar de har: ”..he sees serious money on the table. ”Facebook users are more engaged with each other,” he says. ”Aren’t you more likely to be interested in what your friends are doing?” Google, which focuses by and large on demand fulfillment, is a $160 billion company. ”For every dollar that goes into fulfillment, there are hundreds that are spent on generation,” he says, particularly by the big brands. So what could Facebook be worth? Five times Google? Ten times? ”Could be,” he smiles.” Se mer på: http://www.fastcompany.com/magazine/120/facebook-is-the-it-company-of-2007.html