Fixa riskkapital

Jag har lyssnat på en rad riskkapitalister och affärsänglar på Le Web 3 om vilken typ av företag de är beredda att investera i. Så här får du riskkapital till att utveckla ditt företag.

Lös ett viktigt problem för målgruppen.

Ha en klar bild av storleken på din marknad.

Annonsfinansering räcker inte. Ha alternativa intäktskällor.

Fokusera gärna på B2B.

Men det viktigaste verkar vara att riskkapitalisten ska gilla din personlighet.

5 thoughts on “Fixa riskkapital

  1. Hej Urban, jag hittade dig tyvärr inte i folkmassan på LeWeb3. För mig var det förvånande att entreprenörerna fortfarande inte har lärt sig grundläxan, att det gäller att ha klart för sig vilket problem min affärspdé löser och hur stor marknaden för att lösa detta problem är. Många verkar bara sikta på att få in riskkapital ,istället för att få riktiga kunder.

    Och att så många tror att de ska leva på annonsintäkter på sina webtjänster tror jag kommer att straffa sig… Märkligt nog verkar desutom ingen ha nån plan för att själv marknadsföra sina tjänster, utan snackar bara om att andra annonsörer ska komma till deras sajter…

  2. Synd att vi inte stötte ihop. Det var ju rätt ont om svenskar på plats. Det finns många tecken på en uppumpad bubbla. Många vill bara ha riskkapital och sedan sälja till Google. Ingen vidare sund och hållbar inställning.

  3. Urban, att riskkapitalisterna lägger extremt stor vikt på personkemin fastnade jag också för. (Tycket att det verkar sunt! I slutändan handlar allt ändå om människor, oavsett hur mycket teknik som är inblandad.) Under en av paneldebatterna tappade jag räkningen på hur många gånger riskkapitalisterna nämnde betydelsen av företagets team. Fick intryck av att teamet företaget består av är A och O för flera av dem när de väljer investeringar.

    Aha, så vi var ändå en del svenskar där…

  4. Eftersom framtiden är så svår att förutse är det nog människorna som gäller. Men nog borde idén betyda mer.

Comments are closed.