Peta Glorian av Google

Det är dags att peta bort glorian på Google. Glöm att världens största medieföretag skulle vara en frisk uppstickare som vill alla människor väl. Google vill framförallt sina aktieägares väl vilket inte nödvändigtvis är mänsklighetens eller för den del internetbranschens väl. Google kontrollerar idag 70 till 80 procent av alla sökningar och genom uppköp av annonsnätverk som DoubleClick försöker de få kontroll över resten av den digitala annonskakan.

För mig som journalist är Google ett extremt slutet företag trots att deras devis är att ”göra all information tillgänglig”. Detta gäller bara andras information. När jag för ett par år sedan skulle intervjua dåvarande Nordenchefen Johan Kinnander så tvingades jag ställa frågorna på engelska för att en överrock från Kalifornien skulle kunna filtrera svaren. Under min snart femtonåriga journalistbana har jag varken före eller efter den intervjun råkat ut för något liknande.

Om ni inte tror mig kan ni försöka att ringa Google så får du se hur enkelt det är.
På konferenser där Google ofta är dragplåstret visas samma trötta presentationer med skojiga videos från YouTube, men ingen är beredd att svara på enkla frågor om marknadsandelar trots att det finns oberoende statistik tillgänglig. Google vägrar också att lämna underlag till Institutet för reklam och mediestatistik i Sverige.

I jakten på information kör Google gärna över rättighetsinnehavarna. Att Google köpte YouTube, som är ett större upphovsrättsbrott än The Pirate Bay någonsin kommer att bli, är symptomatiskt på hur Google ser på andras upphovsrätt. När det gäller tjänsten Google Booksearch så skannar de hellre än letar rätt på upphovsrättsinnehavaren.
Branschfolk har vid flera tillfällen berättat hur Google uppträtt arrogant när andra sajter inte vill bli indexerade hur som helst.

Ironiskt nog tvingar Googles dominans oss att sätta vårt hopp till företag som Microsoft för att i framtiden inte alla reklampengar kommer att gå via Google. När Googles grundare Sergey och Larry flyger jorden runt i sitt privata jetplan är Bill Gates fullt upptagen med att skänka bort en betydande del av sin förmögenhet till malariaforskning och dylikt. Tänk på det nästa gång du söker på Google.

10 thoughts on “Peta Glorian av Google

  1. Hej Urban!

    När du skriver: ”men ingen är beredd att svara på enkla frågor om marknadsandelar” vilka frågor exakt menar du då?

    Sen det här: ”Google vägrar också att lämna underlag till Institutet för reklam och mediestatistik i Sverige.” Finns det inte fler utländska företag som gör på detta sättet?

    En naturlig vändning i Google´s framgångar vore om dom blir det där stora mediaföretaget som vägrar svara på frågor etc. Men hittills har väl Google skött sig eller?

    Kan du komma upp med några konkreta punkter om vad Google gjort fel så kommer jag också gärna blogga om det här. Om vi ska peta bort glorian från Google så vill jag iaf ha en bättre förklaring på vad som är fel.

    / Marcus

  2. …och ändå har du bara pekat på en del av Googles ganska läskiga dominans, nämligen på sökmarknaden. Utan att vara extrem kan en människa i dag
    – söka på Google
    – klicka på Googlelevererade annonser (AdWords)
    – mejla med hjälp av Google (GMail)
    – ha sin blogg hos Google (Blogger)
    – försöka finansiera den med Google-annonser (AdSense)
    – läsa nyheter hos Google (Reader)
    – använda kartor från Google (Maps)
    – söka på den egna datorn med Google (Desktop)
    – göra sina anteckningar hos Google (Notebook)
    – dela sin kalender med kollegor/vänner via Google (Calendar)
    – skriva och producera hos Google (Docs)
    – ringa via Google (Talk)
    – dela med sig av bilder (Picasa)
    – dela med sig av video (YouTube, som du nämnde)
    – etc etc

    Det handlar om en sådan bredd av verktyg – med ett innehåll så personligt – att Microsoft aldrig varit ens i närheten av veta så mycket om oss. Flera av tjänsterna är ju dessutom marknadsledande.

    Man behöver faktiskt bara använda hälften eller en tredjedel av verktygen för att bilden som framträder ska kännas Orwellsk.

    Men visst, hittills har de väl skött sig. Frågan är hur stora konsekvenser det får när de en dag (nya ägare, ekonomisk kris, regeringskrav…) inte längre sköter sig.

  3. Marcus: När jag varit på konferenser där Google pratar brukar frågan om hur stor marknadandel de har dyka upp. Men presentatörerna duckar alltid för den frågan. Detta trots att det finns oberoende mätföretag som Comscore som faktiskt presentarer siffror på hur stora Google är.

    När det gäller IRM så har jag aldrig hört dem beklaga sig över några andra aktörer som vägrar lämna ut siffror än Google. Jag tror att Yahoo lämnar siffror till IRM.

    Jag skulle vilja hävda att Google är ett av de mest slutna företagen i internetbranchen. Vad som har varit roligt med att bevaka internetbranschen de sju senaste åren är att de flesta aktörer är förvånansvärt öppna. Det gäller inte Google.

    Google har accepterat att bli censurerad i Kina. Det har i och för sig Yahoo också.

    Google skiter högaktningsfullt i upphovsrätten när det gäller Google Booksearch. Och köpet av Youtube är verkligen symtomatiskt på hur de ser på upphovsrätten.

    Man kan också fundera på hur skönt det är att en av Sveriges största annonsaktör fakturerar svenska företag från lågskattelandet Irland för att undandra sig svensk skatt.

    Fredrik: Jag håller med dig till hundra procent. Visst är det coolt med gratistjänster, men man ska nog fundera lite på konsekvenserna inom innovation när Google i ett slag kan slå ut en hel marknad genom att släppa gratistjänster.
    Google tjänar miljarder på sin sökmotor och använder en del av intäkterna till att köpa in tidigare betaltjänster som Urchin för att sedan släppa dem som gratisverktyget Google Analytics. De förändrar i ett slag konkurrenssitutationen inom en marknad genom att utnyttja intäkter från sök.

    Jag kommer fortsätta att använda flera av Googles tjänster, men jag gör det med ett stigande obehag. Mitt råd till användarna är att undvika att vara inloggad när de söker hos Google.

    Jag vill gärna att andra som känner obehag inför Google dominans kommentar detta inlägg. Jag funderar på att skriva en debattartikel i ämnet och det är bra att veta vilka fler som skulle vara intresserade att skriva under artikeln.

  4. Hej Urban!

    Kommer kommentera ditt inlägg på min blogg inom kort det finns nämligen en del att ha synpunkter på =).’

    Ett litet förtydligande bara:
    ”Om ni inte tror mig kan ni försöka att ringa Google så får du se hur enkelt det är.”

    En liknande fråga dök upp på SMX i Stockholm fast då rörande mail, och det var ifall det gick att maila Google angående frågor / rapportering av spam mm. Adam Lasnik svarade ganska kort och enkelt med att säga att det skulle vara en omöjlighet, det skulle bli så mycket mail att de skulle inte ens kunna ta hand om det.

    Att inrätta en sådan supportavdelning skulle enligt honom krävas 1000-tals nyanställningar för att över huvud taget kunna hantera det. Troligtvis gäller samma sak telefonin som du berör.

  5. När det gäller supporten har jag använt de mailadresser som står till buds och alltid fått snabba och korrekta svar. Deras kundservice har för mig framstått som föredömlig. Men som alltid med stora företag, YMMV.

    När det gäller det mer idelologiska resonemanget så håller jag inte med. Det som google uppvisar är en konsekvens av enkel marknadsekonomi. Den som är spelar sina kort bäst får en ledande position.

    De bjuder på väldigt mycket gott, och jag betalar delvis genom att låta dem dra nytta av information om mig. En schysst bytesaffär. Google har iaf presenterat en policy angående känsligt material och till och med berättat exakt när man kommer att sluta utnyttja just dina uppgifter. Det tycker jag är mer rakt än många andra.

    När det gäller indexeringen så har google ALLTID respekterat robots.txt, den sajtägare som säger något annat ljuger – garanterat.

    Upphovsrätten, don’t go there 😉

    Känns som jag får bemöta dig i en bloggpost istället – hatar själv evighetslånga kommentarer…

  6. Simon: Jag har under åren kommit i kontakt med många människor som desperat behövt komma i kontakt med Google utan att lyckas.

    Jag har aldrig haft några problem att komma i kontakt med Yahoo.

    Joakim: Google tillhanda håller flera bra tjänster, problemet är deras dominerande ställning kommer att hämma internetutvecklingen. Det är aldrig bra när en aktör dominerar olika marknader som Google gör. Viss kan man luta sig tillbaka och säga att ”sådan är kapitalismen”. Men min huvudpoäng med mitt inlägg är att jag inte tycker att Google ska framställas som en kul uppstickare där personalen får gratis lunch. Google är i det närmaste en monopolist och ska bedömmas därefter.

  7. Google lever på samma typ av varumärke som Apple har byggt upp, bilden av ett rebelliskt ungt företag med nya id’eer. Visst blir det kusligt när man upptäcker att det i grund och botten bara är ett helt vanligt profit-drivet företag!

    Tidigare har Apple skrämt mig på det här viset. När de hamnat i konkurrensdomstolen i EU har Steve Jobs gått ut med ett blogginlägg till sina fans och förklarat hur Apple hamnat här på grund av andra företag och världen runt i kring, när det ofta har varit uppenbart att det är en del i apples strategi att uppnå en form av monopolställning på mp3-spelare.

    Tiden är nog inne för att börja oroa sig för Google också. Bloggade om detta tidigare i år, då inriktad på Googles stora beroende av sitt annonsnätverk och hur det skräpar ned internet (se signatur).

  8. Ja, Google och många andra företag har helt tydligt som princip att inte kunna bli uppringda av sina kunder. Det skulle förstås bara bli till besvär för Säljaren om Kunden ville ställa /besvärande?/ frågor. Jag försöker f.n. nå ansvarig på Google, som skickat ut reklam för AdWords. Jag har ett tillgodohavande på 750 SEK, om jag köper AdWords. Det är bara det att den nödvändiga kampanjkoden, stämplad på utskicket, går inte att uttyda! Det är ju synd att detta planerade(?) slarv från Googles sida, förhindrar mig att pröva AdWords, som, trots allt, erbjuder något bra; betala så mycket du själv finner lönsamt. Nästa steg i utvecklingen av ”klick”-kulturen hoppas jag blir Betala efter att du fått en ny klient! // Lars Bölander

Comments are closed.