Flera genombrott 2007

Sök, sociala medier och mobilt internet är tre fenomen som sajtägare måste förstå och förhålla sig till om de ska bli framgångsrika under 2008. Förändringarna inom dessa områden var under förra året mer genomgripande än de flesta förstått.

Digital marknadsföring var helt rätt område att befinna sig inom år 2007. Under tredje kvartalet förra året gick internetmarknadsföring om teve i fråga om pengar. På helåret slog tevereklamen internet, men under 2008 kommer internet att vara större än tv, enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik. En stor del av tillväxten handlar om de där små textannonserna som visas när du söker på Google – inte särskilt sexigt med gud så effektivt.

Och trots att en allt mer splittrad tv-marknad kommer att pressa ner priserna på tevereklam, samtidigt som suget efter sökannonser pressar upp priset på att synas vid sökningar, så finns det stora vinster för många företag att få ordning på sin sökmarknadsföring.

Men den mest revolutionära utvecklingen på internet förra året fanns bland sociala medier. Under några galna höstmånader växte Facebook explosivt och fick runt 800 000 användare i Sverige. Plötsligt gjorde alla det som kidsen hållit på med i sju år. Vi umgicks på Facebook och hos Bilddagboken och Flickr delade vi med oss av bilderna från våra liv. Redan tidigare hade YouTube förändrat vårt förhållande till rörlig bild.

Det tredje genombrottet handlar om mobilt internet. När mobiloperatören Tre hottade upp sina 3g-uppkopplingar till 3,6 mbit/s följde konkurrenterna efter och hundratusentals svenskar att fixade billigt mobilt bredband. När internet frigör sig från datorn på skrivbordet är det svårt att förutse konsekvenserna.

Hur är ditt varumärke profilerat i sökmotorerna? Diskuteras ditt företag bland bloggar och sociala nätverkssajter? Ger allt mer mobila kunder dig nya affärsmöjligheter? Det är bara några frågor du måste fundera på under 2008.

2 thoughts on “Flera genombrott 2007

  1. När det händer mycket nu, som du nämner, är det intressant att det inte alltid är de aktörer man förväntar sig som börjar jobba med ny teknik först. Exempelvis har Jordbruksverket (www.sjv.se) webbteve på sin webbplats. Själv blev jag imponerad och glatt överraskad att just de börjat med webbteve. Hoppas bara att Jordbruksverket lyfter fram det tydligare, som det är nu måste man leta ordentligt på deras sajt för att hitta inspelningarna. Men det är ändå bra jobbat av Jordbruksverket!

  2. Så sent som igår tittade jag på webbteve hos Vetenskapsrådet. Smalt men bra.

Comments are closed.