Sök dominerar internetanvändningen
BY ON Jan 18, 2008
1

Sök är den populäraste aktiviteten på nätet. Runt 70 procent av svenskarna i åldrarna 16 till 74 år använde internet för att söka information om varor och tjänster för privat bruk under första kvartalet 2007, enligt Statistiska Centralbyrån. Det motsvarar 4,6 miljoner svenskar. I åldrarna 25 till 44 sökte mer än 80 procent efter information […]

Sök är den populäraste aktiviteten på nätet. Runt 70 procent av svenskarna i åldrarna 16 till 74 år använde internet för att söka information om varor och tjänster för privat bruk under första kvartalet 2007, enligt Statistiska Centralbyrån. Det motsvarar 4,6 miljoner svenskar.

I åldrarna 25 till 44 sökte mer än 80 procent efter information om varor och tjänster. Bland de allra äldsta är andelen betydligt mindre. En tredjedel av pensionärerna sökte efter information på nätet, enligt SCBs rapport Privatpersoners användning av datorer och Internet 2007.

Det är också populärt söka efter reseinformation på nätet. Cirka 40 procent sökte information om resor och inkvartering. Dessa typer av tjänster är lika populära bland kvinnor och män, men mer populära bland medelålders än yngre respektive äldre.

Under första kvartalet 2007 använde 39 procent av alla i åldrarna 16 till 74 år
internet för att för att köpa eller beställa varor eller tjänster för privat bruk.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.