Snabbt ögonkast är allt bannern får
BY ON Feb 4, 2008
0

När vanliga användares ögonrörelser på en hemsida registreras så sveper blicken sekundsnabbt förbi annonserna. En väl placerad banner är synlig i snitt i 18 sekunder i webbläsaren, och om användaren tittar på annonsen handlar det om någon sekund. Det visar en studie som undersökningsföretaget Mejsel har gjort i samarbete med Aftonbladet, Mediacom och MSN. – […]

När vanliga användares ögonrörelser på en hemsida registreras så sveper blicken sekundsnabbt förbi annonserna. En väl placerad banner är synlig i snitt i 18 sekunder i webbläsaren, och om användaren tittar på annonsen handlar det om någon sekund. Det visar en studie som undersökningsföretaget Mejsel har gjort i samarbete med Aftonbladet, Mediacom och MSN.

– Använder man sig av rörliga annonsformat måste det viktigaste budskapet som varumärket vara synligt hela tiden ifall användaren ska ha en chans att minnas den efteråt, säger Daniel Lundqvist, Mejsel, som genomfört studien.

Hundra internetanvändare har surfat på en rad förutbestämda hemsidor och även surfat fritt medan deras ögonrörelser har registrerats. Resultatet är bland annat en tydlig graf som visar att användaren främst tittar högt upp åt vänster på hemsidan. Om annonsen placeras åt höger längre ner på sidan är chansen att den uppmärksammas relativt liten.

87 procent av annonserna på hemsidorna är synliga för användarna i webbläsarefönstret. Men det är bara 29 procent som faktiskt ses med blicken.

– När vi efteråt frågar användarna kommer de bara ihåg någon enstaka annons, säger Daniel Lundqvist.

För mig är inte resultatet ett bevis för att bannerannonsering är meningslös, men studien understryker vikten av att veta vad man sysslar med när man kör bannerkampanjer. Vill annonsören att hans annons ska synas är placeringen mycket viktigt. Jag tror dessutom att det viktigaste motmedlet mot konsumenternas bristande intresse/uppmärksamhet är förfinade kampanjer som riktas mot särskilda målgrupper som antas vara intresserade. Yttligare en metod är att koppla banners till särskilda sökord och på så sätt visa annonser som besökaren bevisligen är intresserad av.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.