Varför inte krossa ett oligopol idag?
BY ON Feb 6, 2008
2

Vi lever i en tid där elektronisk kommunikation utmanar den bestående ordningen inom näringsliv och samhälle. Internet öppnar upp för knäckande av monopol och möjlighet för mindre aktörer att leva på sina mikrovarumärken. Det går att sälja hantverksmässigt smala produkter och tjänster till hela världen om du bara har en fungerande marknadsföringsstrategi. Idag behöver man […]

Vi lever i en tid där elektronisk kommunikation utmanar den bestående ordningen inom näringsliv och samhälle. Internet öppnar upp för knäckande av monopol och möjlighet för mindre aktörer att leva på sina mikrovarumärken. Det går att sälja hantverksmässigt smala produkter och tjänster till hela världen om du bara har en fungerande marknadsföringsstrategi.

Idag behöver man inte mer än en hyfsad dator för några tusenlappar, en bra uppkoppling för ett par hundralappar i månaden och kanske ett webbaserat affärssystem plus webbutik för under tusenlappen i månaden och sedan är det bara din egen kreativitet som sätter gränserna. Tricket är att kunna tänka utanför de begränsningar som den gamla fysiska ekonomin satte på vår fantasi.

På några år har musikbranschen helt stöps om på grund av fildelning. När kolosserna faller öppnar det vägen för mindre aktörer med nya idéer. Rockgruppen Radiohead lät fansen själva bestämma priset på deras senaste skiva In Rainbows – 40 procent betalade i snitt 40 kronor. Det blev 19 miljoner kronor till artisterna minus några hundratusen i kostnad för internettrafik och servrerhyra. Vi kommer att se andra branscher omvandlas och vem gråter egentligen när multisar blöder?

De geografiska barriärerna har brutit ihop. En vän jobbar sedan en tid från Bangalore i Indien. Även om vi inte kan ta en öl på Snottys ihop så känns hon lika nära som när vi chattade med varandra på en halvmils avstånd. Och Skype låter för det mesta bra. Till saken är att vi arbetar tillsammans på ett projekt utan att jag egentligen upplever några problem med avståndet.

Vässa dina affärsidéer och jag lovar dig att du hittar allt stöd du behöver på internet. Det finns fortfarande oligopol att krossa.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Bra inlägg. Det är precis vad vi på Newsdesk gjorde för fem år sen. Vi utnyttjade nya möjligheter som web och IT erbjöd och lyckades omkullkasta en gammal konventionell bransch. Sky is the limit!

  • Urban Lindstedt

    Newsdesk är en utmärkt tjänst. Och som sagt det finns åtskilliga brascher kvar att skaka om.