Socialt sök är framtiden
BY ON Feb 27, 2008
0

Den traditionella sökteknologin har nått vägs ände. Visst går det att förbättra gränssnittet mot användarna med bättre design och smartare kategoriseringar, men den grundläggande söktekniken, som bygger på att analysera länkar som pekar mot en särskild sida, går knappast att förbättra mycket mer. Vi tror mycket om sökmotorerna, men alla blir vi ständigt besvikna på […]

Den traditionella sökteknologin har nått vägs ände. Visst går det att förbättra gränssnittet mot användarna med bättre design och smartare kategoriseringar, men den grundläggande söktekniken, som bygger på att analysera länkar som pekar mot en särskild sida, går knappast att förbättra mycket mer.

Vi tror mycket om sökmotorerna, men alla blir vi ständigt besvikna på sökresultat. Själv har jag sedan länge slutat leta efter hotell med hjälp av Google då alla resultatlistor är otäckt sönderspammade med dåliga hotellbokningssajter.

Det är här användarna kommer in. Genom att göra sök mer socialt, i den mening att användarna får bedöma sökresultatet och bidra med innehåll, går det att komma närmare användarens intention med en särskild sökning. Det är knappast en slump att sökmotorn Yahoo, som jagas av ettan Google, köpt upp sociala tjänster som Del.icio.us (social bokmärkestjänst) och Flickr (social bildtjänst).

Redan idag söker ni mer socialt än ni tror. Googles YouTube är egentligen inget annat än en stor sökmotor för videos. Och här är det användarnas betyg och videornas popularitet som bestämmer sökresultatet. På samma sätt är Amazon en enda stor social sökmotor där kundernas klick- och köpmönster bestämmer vilka böcker som ska exponeras för kunden. Amazons rekommendationer är skrämmande relevanta och det beror på att de bygger på miljontals andra kunders viljor och preferenser.

Framtiden är social på mer än ett sätt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.