Twitter-revolt under Zuckerberg intervju
BY ON Mar 11, 2008
0

Jag måste erkänna att jag varit tveksam till mikrobloggande. Mitt liv känns inte tillräckligt spännande för att spridas ut på webben varje timme. Men till nästa konferens jag deltar i ska jag definitivt skaffa mig Twitter. Twitter och Jaiku har blivit de självklara kommunikationskanalerna under föreläsningar på konferenser. Idag kan vem som helst följa kommentarerna […]

Jag måste erkänna att jag varit tveksam till mikrobloggande. Mitt liv känns inte tillräckligt spännande för att spridas ut på webben varje timme. Men till nästa konferens jag deltar i ska jag definitivt skaffa mig Twitter. Twitter och Jaiku har blivit de självklara kommunikationskanalerna under föreläsningar på konferenser.

Idag kan vem som helst följa kommentarerna om en dålig föreläsning via Twitter och publiken blir mer ostyrig när den kan diskutera ett pågående föredrag.

Tidigare hade en misslyckad intervju på en konferens snabbt glömts bort. Men idag diskuteras livligt på amerikanska bloggar om en misslyckad intervju som journalisten Sara Lacy gjorde med Facebookgrundaren Mark Zuckerberg på SXSW-konferensen. Jag lyssnade själv på Sara Lacy på Le Web 3 i december i Paris och då var hon utmärkt när hon pratade med Diggs grundare Kevin Rose.

Hur som helst. Intervjuen med den erkänt svårintervjuade Zuckerberg gick trögt. Och kritiken på Twitter blir intensiv, som den lätt blir när nördar är inblandade. Samspelet mellan den trista intervjuen och diskussionen på Twitter får publiken att löpa amok. När delar av publiken skriker ”Tala om något intressant” applåderar resten. En mardröm för en intervjuare. Det slutar med att publiken själv ställer frågor till Zuckerberg.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.