Bloggarna bryter mot marknadsföringslagen
BY ON Mar 20, 2008
0

Konsumentverket utreder om modebloggar bryter mot marknadsföringslagen när de skriver om produkter utan att vara tydliga med att de får betalt. – Vi har sett flera fall där gränserna mellan vad som är redaktionell text och vad som är reklam har suddats ut. Det är grundläggande att all reklam ska kunna identifieras, säger Mattias Grundström, […]

Konsumentverket utreder om modebloggar bryter mot marknadsföringslagen när de skriver om produkter utan att vara tydliga med att de får betalt.

– Vi har sett flera fall där gränserna mellan vad som är redaktionell text och vad som är reklam har suddats ut. Det är grundläggande att all reklam ska kunna identifieras, säger Mattias Grundström, jurist på Konsumentverket till Dagens Media.

Enligt honom är bloggar och vissa annonsblad, där all redaktionell text handlar om produkter som även förekommer i annonser i samma annonsblad, de områden där gränserna suddats ut mest.
Modebloggar är de mest populära bloggarna i Sverige med uppåt 70 000 unika besökare i veckan. Av naturliga skäl skriver modebloggarna om produkter.

En av de utpekade bloggarna som misstänks bryta mot marknadsföringslagen är Blondinbella som drivs av 17-åriga Isabella Löwengrip. Varje dag har hon omkring 20 000 unika besökare:
– Jag drar in väldigt mycket pengar. Nästa år vid aktieutdelningen köper jag en lägenhet, säger hon till Dagens Media.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.