Sätt sociala mediekonsulten på det hala

Det finns väl inte så många konsulter inom sociala medier i Sverige. Jag skulle nog kunna bli en själv, men inser svårigheterna att sälja in konceptet till traditionella företag. Men frågan är hur man kollar att konsulterna verkligen vet vad de sysslar med. Vassa Eggen citerar Social Media Headhunter som listar tio frågor att ställa till en sociala medier-konsult. Om frågorna ställs kommer inte heller några konsulttimmar att faktureras.

1. Vad är meningen med sociala medier?

2. Vilka tjänster/sajter är du mest bekväm med?

3. Nämn tre sociala medier-sajter/tjänster/program som saknar affärsmässigt värde.

4. Berätta om en kampanj som du utfört från start till slut.

5. Hur mäter du succé i sociala medier? Hur motiverar du det a) internt eller b) till en kund?

6. Hur påverka sociala medier sökoptimering och din webb-profil?

7. Definiera värdet av målinritktad traffik jämfört volymtrafik. Ge mig exempel på hur man skapar både och och hur man skapar respektive trafik.

8. Vad är din policy gällande att moderera kommentarer. Definiera transparens.

9. Är det acceptabelt att betala bloggare eller sociala medier att posta information. Varför eller varför inte?

10. Övertyga mig om att jag personligen ska använda sociala medier själv. Du har 2 minuter på dig.