DN på Stan gör världens sämsta blogg
BY ON Apr 4, 2008
3

Dn På Stan har genomfört en redesign på webben och papper. Det ser snyggt ut och DN:s innehåll brukar normalt hålla hög kvalité. Men bloggen är nog det sämsta jag sett ur sökmotorsynvinkel. Rubrikerna är bilder och därmed oläsliga för sökmotorer. Det finns alt-texter till rubrikbilderna, men jag tvivlar på att sökmotorerna kommer att nöja […]

Dn På Stan har genomfört en redesign på webben och papper. Det ser snyggt ut och DN:s innehåll brukar normalt hålla hög kvalité. Men bloggen är nog det sämsta jag sett ur sökmotorsynvinkel.

Rubrikerna är bilder och därmed oläsliga för sökmotorer. Det finns alt-texter till rubrikbilderna, men jag tvivlar på att sökmotorerna kommer att nöja sig med detta. Inläggen saknar dessutom unika titeltaggar. Min erfarenhet är att titeltaggarna tillsammans med rubrikerna är de två viktigaste faktorerna för att ranka i sökmotorerna.

Normalt anser jag att man först och främst ska tänka på läsarna och sökmotorerna sedan. Men att strunta i att skapa läsbara rubriker och unika titeltaggar är bara dumt. Jag saknar dessutom RSS-flöde och bloggrulle.

Ola Henriksson Per Steen på Svd har också skrivit om DN på Stan bloggen.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.