Välj rätt e-handelssystem

Det största problemet med att välja e-handelsplattform är mängden system att välja mellan. Vi kommer att få uppleva en sammanslagning av leverantörer på samma sätt som webbhotellbranschen har konsoliderats de senaste åren – men där är vi inte ännu. Det finns forfarande hundratals att välja mellan.

I stora drag går det att dela in systemen i: gratissystem som bygger på öppen källkod, enklare hostade webblösningar, mer avancerade hostade webblösningar, färdig programvara för installation på egen server samt rena konsultlösningar som skräddarsys för kunden.

Gratissystem som osCommerce har en bra grundfunktionalitet, men det krävs att du har en hel del kompetens själv för att kunna installera och anpassa systemet efter dina behov. Det finns konsulter som arbetar med osCommerce, men du har inte självklart samma möjlighet att utkräva ansvar om något går åt pipan på samma sätt som när du köper en kommersiell produkt. Du bör dessutom lägga en del pengar på design om du använder det rätt fula osCommerce.

Hostade hyrlösningar har många fördelar. Du hyr in dig på e-handelssystem som hostas av leverantörerna och administrerar systemet via webben. Här hittar du allt från de billigaste lösningarna som Jetshop och E-butik till mera utbyggda system med mer funktionalitet som Incordia och Panagora Room.

Färdiga program på egen server kräver mer men ger dig vanligtvis större kontroll. Du köper en programlicens och installerar på egna servrar. Här finns leverantörer som Askås, Shopfactory och Sitedirect.

Större internationella företag har oftast ett behov av konsultlösningar som anpassats särskilt till företagens interna affärssystem. Här hittar ni Intershop, Wipcore och IBM. De utvecklar lösningar som är direkt anpassade till kundens behov. Här börjar kostnaderna kring 300 000 och slutar sällan under några miljoner kronor.

Gratiskulturen på nätet kan lätt fungera som en hämsko när det kommer till e-handel. Ingen skulle ju reagera på en butikshyra på 7 000 kronor i månaden, men på nätet anses det dyrt. En väl fungerande e-butik parat med rationella rutiner sparar in det som verkligen är dyrt i Sverige, arbetstid.

Koppla rätt
En av de viktigaste frågorna vid val av e-butik är kopplingarna till företagets övriga affärssystem. Det måste gå att koppla ihop webbutiken med produktdatabaser, crm, betalsystem, bokföringsprogram och logistiksystem. Annars kan så lite som ett tiotal ordrar per dag att knäcka din verksamhet.

– Det kommer att uppstå ett administrativt kaos när informationen i e-handelssystemet ska flyttas till dina andra affärssystem om det inte finns kopplingar mellan dem, säger Bo Zetterqvist chef för distanshandel hos Posten Logistik.

Kopplingen till affärssystem är den första flaskhalsen som stryper den nystartade e-handlaren. Därför kan det vara en poäng att se över sina affärssystem inför starten av e-handel.
Säljer du främst till företag är det nödvändigt att kunna integrera webbshopen med ditt affärssystem. Även om kunden beställer via webbshoppen så vill hon gärna få in beställningen i sitt eget affärssystem via en edi-koppling.

Lättjobbat för kunden
Låt gärna mamma testa att handla något hos leverantörens referenskunder. Är det för många steg från att leta rätt på varan, lägga den kundvagnen, gå till kassan och betala så kommer både mamma och en stor andel av kunderna att tröttna på vägen.

Provbeställ själv varor från referenskundernas butiker och studera funktionerna kritiskt. Leta efter en för kunderna obegriplig knapp, en felplacerad kassasummering, krav på registrering innan inköp och andra detaljer som kommer att sänka försäljningen.

En tydlig struktur ska göra det enkelt att hitta varor och locka till merköp. Kunden ska gärna kunna hitta produkterna på flera olika sätt som varukategorier, varumärkeskategorier, sökrutor, topplistor och tips från personalen. Det är svårt att kopiera den effektiva överblick som ett svep med blicken i en fysisk butik ger – men man måste försöka.

– Fundera på vad som attraherar en köpare i en fysisk butik. Hur kan jag ersätta den vanliga shoppingupplevelsen och i vissa fall göra den bättre, säger Bo Zetterqvist på Posten.

Lättjobbat för dig
Studera gränssnittet för den som ska uppdatera butiken. Det måste vara lätt att lägga in nya produkter, ta bort gamla och uppdatera annat innehåll. Går det att presentera produkter med högupplösta bilder, video och ljud? Går det enkelt att importera innehåll från leverantörer?
När man går igenom på kraven på funktionalitet måste man se till alla avdelningars behov. Inköpsavdelningen bör enkelt kunna följa försäljningen. Ekonomiavdelningen ska kunna fakturera utan någon onödig handpåläggning. Marknadsavdelningen ska lätt kunna skapa effektiva kampanjer. Enmansföretagen ska kunna göra allt själv.

Utseendet
Att butiken uppfattas som seriös är den viktigaste faktorn för att få en kund att handla från en nätbutik, enligt en undersökning från Handelns utredningsinstitut. Förutom den sedvanliga informationen om företaget och människorna bakom sajten, köparens rättigheter, returrätt och så vidare är designen oerhört viktig för att skapa trygghet hos kunderna. Butiken måste inte vinna designpriser men den får inte se ”hemsnickrad” ut. Svenskarna är vana med en god webbdesign och förväntar sig även det när det handlar på nätet.

För en mindre aktör kan det vara lockande med gratislösningar, men kundernas magkänsla säger dem att i bästa fall att de hamnat i en amatörbutik och i värsta fall hos en skojare. Hur ska kunderna kunna veta att du är ärlig om sajten ser ut som illa ihopsnickrad spamsajt? Det finns bra osCommerce butiker i Sverige som Coolstuff och Vitdesign, men de har avsatt pengar för design. Grundstrukturen bör kännas professionell och för en mellanstor eller större aktör är det ett absolut krav att kunna införa företagets egna grafiska profil på butiken.

Sökmotoroptimerad plattform
Idag stoltserar de flesta e-handelsplattformar med att de är sökmotoroptimerade. Problemet är att sökmotorer har svårt att indexera allt innehåll hos databasgenererade sajter. Sannolikt kommer inte ens hälften av dina produktsidor att indexeras av sökmotorerna.

Ett minimikrav är att du kan skriva unika titeltaggar till alla produkter. Och det är ett plus om du kan skriva unika alt-texter till alla bilder.

Menysystemen bör vara byggda i ren html och inte i exempelvis Javaskript. Flash bör användas med måtta då sökmotorer har svårt att indexera Flash. Om sökmotoroptimering kommer att bli den främsta marknadsförings bör du helt undvika butikssystem byggda i ramar.

Detta är minimikrav, för att lyckas krävs dessutom en omfattande inlänkning från andra sajter.

Alla betallösningar
Systemen ska vara färdiga att enkelt integrera med alla typer av betallösningar som kort, faktura, postförskott, direktbetalning via internetbank och eventuellt förskottsinbetalning. Betallösningarna är en extra kostnad utöver hyran av eller köpet av e-handelssystem. Ju fler betalösningspartners leverantören har desto större blir din frihet att välja.

Driftsäkerhet och support
En leverantör måste kunna garantera driftsäkerheten 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Vilken tillgänglighet lovar företaget? Vilka tider är supporten öppen? Finns det jourpersonal som kan starta om butiken ifall den kraschar under en helg?

Marknadsföringsverktyg
Kopplingar till shoppingagenter som Prisjakt och Pricerunner är nödvändiga om du tänker priskriga på exempelvis hemelektronik. Är du riktigt liten kan det fungera med ett integrerat nyhetsbrevverktyg, men oftast är det bättra att välja en separat nyhetsbrevsleverantör då detta mycket väl kan bli ditt viktigaste verktyg att driva merförsäljning och skapa en relation med dina kunder. Du måste kunna mäta öppningsfrekvens och se vilka erbjudande som leder till köp genom nyhetbrevsverktygets statistikfunktion. Glöm inte heller möjligheten att skicka sms till kunderna.

Lagersaldo
Möjligheten att se hur många produkter som finns på lager kommer att öka försäljningen. Allt handlar om att minimera kundens oro. Att beställa en ny kamera till semestern och få veta att den är slut flera dagar efter beställningen är ett garanterat sätt att slippa den kunden i framtiden.

Statistik
Om du vill utveckla din butik är det nödvändigt med ett väl fungerande statistikverktyg. Helst bör du kunna följa kunden väg i butiken från sökmotorn, nyhetsbrev eller annons till avslut eller avbrutet köp. Ett mer avancerat statistikverktyg är ett nödvändigt verktyg för att optimera sajten för att öka konverteringsgraden. Här bör man överväga ett externt statistikverktyg som exempelvis ClickTracks eller att bra gratisalternativ som Google Analytics.

Lusläs kontrakten
Vänta inte med att läsa avtalen tills det är dags att skriva på. Redan tidigt i upphandlingsprocessen bör du lusläsa avtalet för att se vad som ingår och vad leverantören vill friskriva sig ansvar för. Titta på vem som tar ansvar om något går snett.
– Många standardavtal innehåller väldigt många friskrivningar. En större kund kan med egna jurister ta fram ett eget avtalsförslag, säger e-handelskonsulten Peter Fredholm.

Kontakta referenskunder
Det räcker inte att titta på referenskundernas butiker utan du måste prata eller åtminstone mejla dem. Den som inte kontaktar referenskunderna får aldrig veta hela vägen av dyra anpassningar fram till en fungerande butik.

Produktutveckling
Hur ser leverantörens produktutveckling ut? En mindre leverantör kanske inte har tid att utveckla sin produkt i dessa dagar av e-handelsboom. Hur många arbetar med produktutveckling och hur ser deras planer för utveckling av e-handelssystemet ut? Vilka nya funktioner kommer de att släppa i framtiden?
Sökfunktion
Butiken bör ha en bra fungerande sökfunktion på bästa plats på sajten för att kunderna ska kunna hitta dina varor.

Webb 2.0
För den e-handlare som vill skapa en dialog med kunder kan funktioner som bloggar, forum och recensioner av produkter vara en viktig del av butiken. De bästa bloggverktygen och forumprogramvaran är oftast gjorda i programspråket php. Tänker ni satsa på forum och bloggar kan det vara bra om även er butiksplattform är byggd i php.

Så väljer du rätt system
Formulera målet med e-handelssatsning på ledningsnivå, både strategiskt och i ekonomiska termer. Vad vill du uppnå och vad behöver du för funktionalitet för att nå målen?

1) Gör en kort förstudie för att utreda förutsättningar, både ekonomiskt och tekniskt.

2) Välj rätt nivå på systemen efter behov och resurser. Handlar det om ett hobbyprojekt eller att sälja ett fåtal produkter i en ny kanal är det onödigt att investera i dyra speciallösningar utan de enklare webblösningarna borde fungera.
Handlar det om en strategisk satsning för företagets framtid bör man satsa stort med att hitta de bästa och mest flexibla lösningarna som du kan växa med.

3) Testa butikerna själv och låt mamma beställa något ur en referensbutik. Gå igenom alla funktioner hos referensbutikerna. När du sedan har beställt ditt eget system ska du lägga mycket tid på att testa att allting verkligen fungerar.

4) E-butiken måste gå att integrera med dina övriga affärs- och logistiksystem.

5) Du måste enkelt kunna anpassa innehållet efter sökmotorernas krav.

6) Kontakta referenskunderna. Det räcker inte med att kolla in deras butiker då du inte vet hur mycket tid de lagt på anpassningar av systemet.

7) Läs avtalen. Läs noggrant igenom avtalen redan tidigt i upphandlingsprocessen och se vad leverantörerna vill friskriva sig ansvar för. Vem har ansvar om det går snett?

8) Vad finns det för support? E-handelssystem måste rulla 24 timmar om dygnet sju dagar i veckan. Hur snabbt kan du få hjälp om systemen rasar?

6 thoughts on “Välj rätt e-handelssystem

  1. Vill verkligen ge er mina rekommendationer att inte använda eurovators e-handelslösning:

    Sidan ligger nere och låser sig allt för ofta och Eurovators kommentar på detta är att det är helt OK.

    Har vart kund där i ett drygt år och kommer nu att byta till någon annan leverantör. Jobbigt med tanke på att alla produkter måste läggas in igen.

  2. Jag vill även varna för Site Direkt om du vill ha en anpassad lösning. Vi har haft otroliga problem med funktionalitet. De lovar mycket men leveransen lever inte upp till förväntningarna. Vidare är deras support undermålig då du aldrig får direktkontakt med den som kan dina problem etc.

  3. Först och främst så måste du veta vad ditt framtida mål med din webbshop är. Har du bara några få produkter och vet att du endast kommer att ha några få produkter så spelar det nästan ingen roll vilket system du använder. WordPress och WooCommerce kan vara ett enkelt alternativ att börja med.

    Om du har större ambitioner med din webbshop så gäller det att välja ett större och mer flexibelt system. Med flexibelt system menar vi att ni kan bygga ut shoppen med funktioner som koppling till affärsystem, fraktsystem, smarta nyhetsbrev, avancerade kuponger osv. För att få detta behöver du ligga på något av de större systemen.

    Idag finns det fyra mycket populära system: Magento, WooCommerce, Prestashop och Virtuemart. Alla har för och nackdelar och just nu 2015-10-25 så är framtiden för några av dem ovissa.

    Magento ägdes av Ebay men såldes nyligen och det är därför svårt att veta i vilken riktning Magento kommer gå och hur framtiden ser ut. Precis som med Drupal så verkar nästa version (Drupal 8) Magento 2.0 aldrig bli färidg. Mest troligtvis pga av att communityt runt systemt inte upskattade ägarbytet. I Drupals fall går det långsamt framåt för att de gör stora ändringar på vägen.

    WooCommece är som vi nämnde tidigare ett mycket enkelt system. Skall du koppla detta till affärssysstem och kanske ha 2000 produkter så kommer du att börja få problem.

    Prestahsop är ett bra system. De har bra stöd för många funktioner och sköts och uppdateras konternuerligt och i bra fart. Nackdelen med Prestashop är att CMS-delen (alltså sköta sidor, artiklar som inte är direkt webbshop-relaterade) är mindre effektiv. Det finns dessutom färre extrafunktioner till prestashop utanför ”webbshop -sfären”.

    Virteumart är precis som Prestashop mycket aktivt och har funnits sedan 2005. Fördelen med Virtuemart är att det installeras i Joomla som är det mest aktiva och absolut bästa CMS-systemt på marknaden idag. Senaste versionen idag är 3.4.5 och är ett mycket stabilt system som är lätt att arbeta med. Likaså är Virtuemart mycket flexibelt och enkelt att utveckla till. Det finns färdiga kopplingar till de flesta affärsystem och finns det inte så är det relativt lätt att bygga till.

    När ni söker efter vilket system ni bör välja och ni läser i forumtrådar osv så var noga med att kolla på när saker är skrivna. Poster från 2012 stämmer inte alls överrens med hur det ser ut mellan systemen på marknaden idag.

    Ett tips från oss är att hålla sig borta från Magento och Drupal tills man vet hur det går för dessa system och de kommer med en vettig plan som de kan hålla.

    Tillsvidare rekommenderar vi WooCommerce för en liten enkel shop (t ex en frisörsalaong eller liknande) och Virtuemart + Joomla till de lite större.

  4. Hej, Claes, intressant kommentar. Synd att det är på en sådant gammalt inlägg. Du vill inte publicera det som ett vanligt inlägg som gästbloggare istället? Kanske utveckla det ytterligare?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.