Flygande matthandel
BY ON Apr 10, 2008
0

Mattförsäljarna Carpet Vista är Sveriges snabbast växande e-handelsföretag. I en bransch med solkigt rykte har de med hjälp av tydlighet byggt upp ett förtroende hos kunder i hela världen. Under 2007 fördubblade Carpet Vista i Malmö sin omsättningen för andra året på raken till 17 miljoner kronor. I år räknar det med att nå 30 […]

Carpet Vista - snabbväxande e-handel

Mattförsäljarna Carpet Vista är Sveriges snabbast växande e-handelsföretag. I en bransch med solkigt rykte har de med hjälp av tydlighet byggt upp ett förtroende hos kunder i hela världen.

Under 2007 fördubblade Carpet Vista i Malmö sin omsättningen för andra året på raken till 17 miljoner kronor. I år räknar det med att nå 30 miljonerstrecket.

Hemligheten är att de säljer till hela världen med låga priser inom en nisch utan egentlig konkurrens. Tilliten bygger de med genomarbetad information, 30 dagars returrätt och en tillgänglig kundtjänst.
– Vi vill ge ett seriöst intryck i en bransch som inte alltid uppfattas som hundra procent seriös, säger vd-n Ludvig Friberger.

Butikens faktabank Allt om mattor är både fyllig och seriös med många bilder. Dessutom kan besökarna se på videoklipp där skådespelarna Paula Helander och Lukas Loughran pratar avspänt om mattorna.
Företaget startades som ett projekt hos mattgrossisten Dasbaf för drygt två år sedan, men framgången ledde till bolagisering redan efter ett år.

– Vi har fortfarande inga direkta konkurrenter, varken i Sverige eller internationellt, säger vd-n Ludvig Friberger.

Utan kostnader för dyra affärslokaler har Carpet Vista kunnat satsa på att vara prispressare med 30 till 50 procent lägre priser än hos den vanliga matthandlaren. Eftersom vissa mattor kostar så mycket som 300 000 kronor går det att spara mycket pengar. Så mycket pengar att folk beställer från hela Europa och till och med från Brasilien.

– Vi har en så stor marknad och därför kan vi plocka russin ur kakan när vi köper annonsplats. Vi köper där vi får de billigaste priserna till bästa effekt, säger Ludvig Friberger som har ett förflutet inom reklambranschen.

Carpet Vista är väldigt noga med att mäta effekten av all annonsering. På så sätt har de kunnat växa organiskt utan något kapital.

Deras nätbutik som finns i 12 språkversioner, alla västeuropeiska språk plus polska och ryska, har en mycket enkel och tydlig struktur.

De byggde butiken själva eftersom inga färdiga systemen passade dem som sålde unika produkter en och en. Nu klarar de att fotografera och lägga upp en matta på tre minuter. När en order läggs bokas automatiskt transporten från deras två grossister i Malmö och i Odense i Danmark.

– Det har varit viktigt att sajten är enkel eftersom många av våra kunder aldrig har handlat på nätet tidigare.

Carpet Vista har fått stort genomslag för en designtävling där 50 förslag av 8 000 bidrag faktiskt produceras och säljs i små serier.

– Vi kommer att satsa mer och mer på designade mattor. Här finns en stor potential.
Med ett ordervärde på i snitt 7 000 kronor blir varje order viktig för dem. Därför är de noga med att vara tillgänglig på telefon och mejl för undrande kunder. Kunderna måste alltid känna sig trygga.

– Vi har utvecklat ett bevisligen fungerande koncept för att sälja kapitalvaror via internet. Nu ser vi oss om efter möjligheter att applicera vårt koncept och kunskapen i vår organisation och vårt nätverk på andra typer av kapitalvaror.

Carpet Vista
www.carpetvista.com
Grundat 2005
Säljer mattor till hela världen
Vd Ludvig Friberger
Omsatte 9,3 Milj 0601-0612
Anställda 2,8
Finns i Malmö
Ägare: Ludvig Friberger, Hossein Sadr, Mats Bergström, Alf Pettersson, Mikael Rehn och Jan-Christer Berggren.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.