Först, störst och snabbast
BY ON Apr 10, 2008
1

Dustin är utan konkurrens Sveriges största e-butik. Med järnkoll på logistiken och en enkel och tydlig självutvecklad butik har de kapat åt sig 50 procent av datorförsäljningen till företag på nätet. Av Urban Lindstedt Dustin, vars kontorsbyggnad reser sig högt över Värtahamnen, är med en omsättning på tre miljarder kronor Sveriges största öppna webbshop. Det […]

Dustin är utan konkurrens Sveriges största e-butik. Med järnkoll på logistiken och en enkel och tydlig självutvecklad butik har de kapat åt sig 50 procent av datorförsäljningen till företag på nätet.

Av Urban Lindstedt

Dustin, vars kontorsbyggnad reser sig högt över Värtahamnen, är med en omsättning på tre miljarder kronor Sveriges största öppna webbshop. Det är nästa tre gånger mer än tvåan, Netonnet och Dustin har till skillnad mot Netonnet inga problem med lönsamheten. Ännu mer imponerande är att Dustin lyckats ta sig in på snabbväxartoppen med en tillväxt på 40 procent den senaste redovisningsperioden som slutade i augusti i år.

– Dustin AB ska omsätta 12 miljarder kronor om fyra år, säger Andréas Ståhl, vd sedan tre år tillbaka med elva år i företaget bakom sig.
Dustin har varit med längre än de flesta e-handlarna. Företaget startade som ett postorderföretag för datorprodukter med försäljning mot företag så tidigt som 1984 och blev troligen Sveriges första nätbutik 1995.

Bortsett från den uppenbara fördelen att vara störst så är den viktigaste framgångsfaktorn företagets fokus på logistik.
– Vi är de enda stora datorförsäljarna som skeppar från eget lager och inte från en tredjepartsleverantör. Därför får kunderna sin leverans klockan tolv dagen efter beställningen i nästan hela Sverige, säger Andréas Ståhl.

Företaget är inte billigast, men de kräsna företagskunderna vet att om det står fyra i lagersaldo på en produkt så finns det fyra kvar på lagret. 75 procent av beställningarna sker via webben, men kunderna kan alltid få hjälp via telefon med att välja rätt produkter.

– Alla kan sälja till ett billigt pris. Medan våra kunder vet att de får rätt grejor i rätt tid.
Eftersom Dustin var så tidigt ute tvingades de utveckla sin butik helt själva. Idag har de fem anställda som arbetar med utveckling av Dustins sajt och systerbolagens Dustin Homes och Dustin Partners butiker.

– Vår sajt är präglad av enkelhet att beställa och hitta varor. Vi skriver alla texter på sajten själva för att de ska vara lätta att förstå istället för att bara tanka in tillverkarnas produktbeskrivningar, säger han.

Postorderarvet lever kvar i form av en katalog som distribueras elva gånger om året i sammanlagt sju miljoner exemplar. Katalogen slukar den största delen av marknadsföringsbudgeten som också räcker till sökannonsering, magasin och tv i den ordningen.
– Det är klart att internetmarknadföringen blir viktigare och viktigare, men än så länge fyller katalogen sin funktion att berätta om nyheter. Detta är en fantastisk bransch där det hela tiden kommer nya produkter.

Om det finns några orosmoln så är det att priserna på deras produkter faller med 30 procent varje år. Men att Dustin måste sälja 30 procent fler produkter varje år för att bara behålla omsättningen bekymrar knappast Andréas Ståhl.
– I framtiden kommer inte folk att åka ut till vita lador och gärden utanför staden för att köpa datorer och hemelektronik. De har viktigare saker för sig.

Dustin AB
www.dustin.se
Grundat 1984
Nätbutik sedan 1995
Säljer datorer och it-utrustning till främst små och medelstora företag.
Vd Andréas Ståhl
Omsatte 3 miljarder kr 0609-0708
230 anställda
Finns i Värtahamnen i Stockholm
Ägare Altor

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.