Sök går om communitys som trafikkällor
BY ON Apr 24, 2008
1

Trenden är solklar. Sökmotorerna driver allt mer trafik till de allt mer populära videosajterna. På ett år har andelen av trafiken till videosajter som kommer från sökmotorer ökat från drygt 20 till 28 procent. Samtidigt har andelen trafik från sociala nätverkssajter minskat från över 35 procent till 29 procent, enligt Hitwise. Ändå är MySpace är […]

Sök kontra sociala nätverk som trafikkällor

Trenden är solklar. Sökmotorerna driver allt mer trafik till de allt mer populära videosajterna. På ett år har andelen av trafiken till videosajter som kommer från sökmotorer ökat från drygt 20 till 28 procent. Samtidigt har andelen trafik från sociala nätverkssajter minskat från över 35 procent till 29 procent, enligt Hitwise.

Ändå är MySpace är den sajt som driver mest trafik till videosajter, följt av Google och Yahoo.
Trafikströmmarna från Google ökade med 44 procent under veckan som slutade den 12 april 2008 i jämförelse med samma period förra året. Trafiken från Yahoo till videosajter ökade med 13 procent under samma period. Förklaringen är att universellt sök ökar exponeringen av videofilmer i sökresultatet.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • Intressant statistik!