Det snackas allt mer om webb 3.0

Innan det stora flertalet tagit till sig begreppet webb 2.0 är vi webbnördar redan igång och försöker definiera webb 3.0. Min vän Christer Pettersson på Eniro höll tydligen en presentation om webb 3.0 på ett kundevent i går.

Min kollega Fredrik Wass gör ett intressant försök att definiera webb 3.0:

Web 3.0 bottnar i den semantiska webben. Kortfattat går det ut på att olika webbtjänster förstår dig och dina behov automatiskt. Upplevelsen av webben blir personlig och anpassad. Data blir tillgänglig och kommer att användas i fler syften än vad den ursprunglige publicisten behöver planera för. En del kallar det för den ”intelligenta” webben. Ett exempel på semantiskt sök: Söker du på glass kanske du hittar en bild på GB-gubben – utan att någon beskrivande term säger att den färgglada illustrationen har något med livsmedlet glass att göra.

Själv ber jag att få återkomma i frågan. Jag har inte riktigt förstått implikationerna av den semantiska webben ännu, men jag får samma typ av sköna rysningar som när jag i förpubertal ålder plöjde science fiction hyllan på Örebro stadsbibliotek när jag tänker på vad en intelligent webb kan åtstadkomma.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.