Har vanligt webbsök nått sin topp?
BY ON Maj 9, 2008
1

Det blir allt svårare att hitta den värdefulla nålen i höstacken. Med 100 miljoner aktiva webbplatser och 1,3 miljarder internetanvändare närmar sig vanligt webbsök en brytpunkt där sökresultatet kommer att försämras. Nova Spivack, grundare och CEO på Radar Networks, hävdar att vi inom kort kommer att få uppleva allt sämre sökresultat och han tror att […]

Sökutveckling

Det blir allt svårare att hitta den värdefulla nålen i höstacken. Med 100 miljoner aktiva webbplatser och 1,3 miljarder internetanvändare närmar sig vanligt webbsök en brytpunkt där sökresultatet kommer att försämras. Nova Spivack, grundare och CEO på Radar Networks, hävdar att vi inom kort kommer att få uppleva allt sämre sökresultat och han tror att semantiskt webbsök är svaret på ett allt sämre fungerande webbsök.

Nyckelordssökmotorer ger oss höstackar när vi egentligen letar efter nålar. Problemet med nyckelordssök som Google är att bara mycket citerade sidor kommer till toppen av sökresultatet, säger Nova Spivack, enligt TechCrunch.

Användarna får många svar, men sidan du letar efter är kanske inte så citerad av andra sidor att den kommer till förstasidan av sökresultatet. Det beror på att nyckelordssök inte förstår din fråga, den hittar bara sidor som matchar orden i din fråga.

Lösningen på problemet är semantiska webben där informationen taggas upp med särskilda standardiserade mikroformat som hjälper datorer att förstå meningen med informationen.

Du gör webben till en databas som din data blir en del av. Din data blir en del i en världsomspännande databas. Den semantiska webben låter dig gå från data till data precis som du går från webbsida till webbsida, säger Nova Spevick.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.