[krönika] Gör e-butiken till en plats att vara på
BY ON Maj 22, 2008
0

Tänk er en vacker saluhall i stans centrum. Det är en plats full av dofter med varor från hela världen som är omsorgsfullt upplagda i glasdiskar. Här finns flera trevliga ställen där kan du tillsammans med vänner äta gott för en rimlig summa eller ta en espresso efter att du köpt lammbiffar från Gotland av […]

Tänk er en vacker saluhall i stans centrum. Det är en plats full av dofter med varor från hela världen som är omsorgsfullt upplagda i glasdiskar. Här finns flera trevliga ställen där kan du tillsammans med vänner äta gott för en rimlig summa eller ta en espresso efter att du köpt lammbiffar från Gotland av den pratglade och professionelle expediten. Hit går du för att slappna av en stund och slippa vakuumförpackade industrivaror. Priset är inte lika viktigt som kvalitén på produkterna och bemötandet.

Saluhallen ställd mot den sterila shoppingupplevelse som de flesta e-butiker erbjuder visar att internethandeln har en bit kvar till att verkligen utmana den traditionella handeln. Och e-butiker som närmast liknar telefonkataloger kan bara locka med sortiment och låga priser.

Alla shoppingupplevelser har en social dimension där miljö, personal och kunder är lika viktiga som varorna i butiken. Kunderna skapar den upplevelse lika mycket lika mycket som personalen och miljön.

Om e-handeln ska växa förbi några procent av detaljhandeln krävs att kunderna bjuds in att delta i en konversation. Alla butiker borde erbjuda möjligheten att recensera produkter. EIAA Mediascope Online Europe visar att 51 procent av de svenska nätshopparna anser att kundrecensioner är viktig information att fatta ett inköpsbeslut på. Dåliga recensioner sparar er inte bara från besväret med att hantera returer – kunderna kommer att bli nöjdare.

Lägg till ett par bloggar i butiken där personalen berättar om nyheter, kuriosa eller senast nytt i butiken för att stödja konversationen. Bloggen är det närmaste ett personligt säljmöte du kan komma på webben.

En livechatt kan också hjälpa förbi kunderna det där kritiska skedet när de flesta överger sin kundvagn utan att klicka på beställ knappen.

Att personalen ska finnas med på bild med personliga e-postadresser och telefonnummer är för mig närmast en självklarhet. Vem vågar köpa av en helt anonym sajt med ett mejlformulär som enda kontakt med det okända.

Ni kanske redan har bra snurr på affärerna idag med hjälp av Pricerunner, Adwords, affiliateprogram och låga priser. Men hur ser det ut imorgon? På nätet kommer utmanare snabbt.

Idag lämnar de flesta butikerna över recensionerna, konversationerna och bloggarna åt mellanhänder som Pricerunner och Prisjakt. Samtidigt som den traditionella handeln vässar sitt erbjudande med personligare service, ombyggda butiker och kaféavdelningar.

Bli en riktig handelsman och möt kunderna i butiken. Telefonkatalogsmodellen är snart död.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.