Öka söktrafiken till e-butiken
BY ON Maj 22, 2008
0

Att synas i de stora sökmotorerna som Google, Yahoo, Live och Eniro är en viktig framgångsfaktor för e-handlare. Sökmotorerna har blivit vårt främsta verktyg för att researcha inför ett köp. 70 procent av svenskarna sökte information om varor och tjänster under första kvartalet 2007, enligt Statistiska Centralbyrån. Tyvärr rankar många e-butiker dåligt på sina produkter […]

Att synas i de stora sökmotorerna som Google, Yahoo, Live och Eniro är en viktig framgångsfaktor för e-handlare. Sökmotorerna har blivit vårt främsta verktyg för att researcha inför ett köp.

70 procent av svenskarna sökte information om varor och tjänster under första kvartalet 2007, enligt Statistiska Centralbyrån.

Tyvärr rankar många e-butiker dåligt på sina produkter i Google och andra sökmotorer. Fler e-handlare borde arbeta aktivt med att förbättra sin synlighet i sökmotorernas vanliga sökresultat. Det kallas sökoptimering och förkortas ofta SEO (eng Search Engine Optimizing).

Sökoptimering handlar om:
1) Ta bort tekniska sökhinder – göra alla sidor sökbara
2) Rätt nyckelord i rubriker texter och metataggar
3) Skapa inlänkning
4) Länka om internt

E-handlare kan välja att anlita en sökoptimeringsfirma, anställa en egen expert eller själv lära sig optimering. För mindre e-handlare, med begränsade resurser, är ofta det enda alternativet att lära sig själva. Andra anser att sökoptimering tillhör kärnverksamheten och vill därför sköta optimeringen själva. För e-handlare med många språkversioner och marknader är sannolikt en sökoptimeringsfirma med global närvaro det bästa valet.

Oavsett om ni väljer att arbeta med konsulter eller arbeta med sökoptimering själva bör ni skaffa er kunskap om hur det fungerar.

Sökoptimeringsbranschen har kritiserats för oetiska metoder, men på senare år följer de flesta större aktörerna sökmotorernas egna riktlinjer för sökoptimering. Den som bryter mot sökmotorernas riktlinjer riskerar att tappa i ranking eller i värsta fall helt uteslutas ur sökmotorernas index. Väljer ni att arbeta med sökoptimeringsfirmor bör ni ta en ordentlig diskussion om deras metoder och ta referenser.

Så fungerar sökmotorerna
Sökmotorerna arbetar med automatiserade webbläsare, eller spindlar, som ständigt återvänder till sajter de känner till för att uppdatera sina databaser med nytt innehåll. Samtidigt letar sökmotorerna efter nya länkar som kan leda dem till okänt innehåll hos andra sajter.

Till populära sajter återkommer spindlarna många gånger per dag, medan mindre sajter får vänta i veckor på spindlingarna

E-handelssajter får sällan alla sina produkter indexerade av sökmotorerna. Genom att skriva sökkommandot site:dinbutik.se i sökmotorn så visas hur många sidor som sökmotorn har indexerat.

Sökmotorerna registrerar särskilt titeltaggar1, rubriker, de första orden i början i första stycket och hur ofta orden förekommer i hela texten. Finns det ett särskilt produktnamn i titeltaggen, i rubriken, flera gånger i texten, i mellanrubriker, i webbadressen och även i länktexter som pekar mot texten så kommer sökmotorn att göra värderingen att denna hemsida ska komma tidigt i sökresultatet om någon söker på just det aktuella sökordet.

Sökmotorerna har en rad regler, eller algoritmer, som bestämmer hur olika sajter ska rankas inbördes i sökresultatet. Dessa regler förändras ständigt för att bekämpa sökspam och ge ett så relevant resultat till användarna som möjligt. Att komma etta i sökresultatet på en viktig produkt betyder ökad försäljning. De produkter som hamnar på sidan två i sökresultatet kan inte räkna med allt för mycket trafik från sökmotorer på de aktuella sökorden.

Sökoptimering i praktiken
När en e-handlare väljer ny e-handelsplattform eller uppdaterar sin gamla bör sökmotorerna prioriteras. Om ni planerar att anlita en sökoptimeringskonsult ska hon komma in tidigt i designarbetet. Webbdesigners är inte alltid medvetna om vad sökmotorvänlig design innebär. Samtidigt är det helt meningslöst med sökmotortrafik om besökarna skräms bort av fula sökoptimerade sidor som inte tar hänsyn till målgruppen.

Undvik:
* Ramar (eng. frames) gör det svårt att länka till enskilda sidor
* Ajax skapar inte unika ur-ler
* Flash bygger på bilder som inte sökmotorer kan läsa
* Sidor som kräver inloggning
* Sidor som bara går att nå via sidans sökruta
* Grafiskt uppbyggd länkstruktur (bilder istället för ord)
* Duplicerat innehåll – han unika produkttexter

Men butiken är främst till för kunderna, inte för sökmotorerna. Om din målgrupp föredrar en design som sökmotorer ogillar, exempelvis i Flash, ska du bygga sajten i Flash med de extra modifieringar som krävs för att sajten ändå ska indexeras av sökmotorerna.

Navigering och länkstruktur
En klickbar bild, grafik eller karta är bra för besökarna, medan sökmotorerna föredrar en mer traditionell länkstruktur med ordentliga texter som förklarar vart länkarna leder. Nedfallande menyer kan vara svåra för sökmotorerna att följa. Det bör vara rena html-länkar och inte länkar med Javaskript. En generell regel om skript är ju enklare skript desto enklare för sökmotorerna att följa.

En sajtkarta, en sida som länkar upp de viktigaste undersidorna, underlättar både för sökmotorerna och för besökarna att hitta allt innehåll.

Säkra upp att Google, den överlägset största sökmotorn, hittar alla dina sidor med hjälp av Googles sajtkartetjänst.

Titeltaggen
Varje sida bör ha en unik titeltagg. De bör vara korta och klatschiga. Det som skrivs i titeltaggen kommer att synas högst upp i webbläsarfönstret. Titeltaggen göra det tydligt vad sidan handlar om och ska innehålla de viktigaste nyckelorden som du vill ranka bra på.

Generellt bör titeltaggen innehålla fem till tio ord eller 69 till 75 tecken. De viktigaste nyckelorden på sidan bör vara med och onödiga småord bör rensas bort. Viktigaste nyckelorden ska helst skrivas i början av titeltaggen. Om inte ditt företagsnamn är välkänt ska det inte vara med i titeltaggen. Företagsnamnet ska heller inte placeras i början av titeltaggen om inte namnet innehåller nyckelord.

Skriv för sökmotorerna
I första hand ska man skriva för sin målgrupp, inte för sökmotorerna, men det går att anpassa texter för sökmotorerna utan att tappa de vanliga kunderna. De nyckelord och nyckelfraser som du uppfattar som viktiga för dina kunder ska vara med flera gånger på sidan. Själva varumärket och produktnamnet är naturligtvis viktigast, men även kategorinamn som mp3-spelare och eventuella problem som produkten kan lösa, exempelvis huvudvärk, bör vara med. I den löpande texten ska sökorden finnas med i de 150 till 250 första tecknen, helst i början av textstyckena.

Nyckelfraserna ska användas på ett naturligt sätt. Idealet är en sida med 250 till 500 ord. Om samma nyckelord upprepas allt för ofta kan sökmotorerna bedöma texten som spam och sänka sidans ranking.

Den som använder färdiga texter som produceras för flera e-handlare kommer aldrig att ranka bra då sökmotorerna straffar duplicerat innehåll. Använder ni centralt producerat innehåll bör ni åtminstone skriva om inledningen på de viktigaste produkterna.

Nyckelorden ska finnas:
* I titel-taggen, helst i början av taggen

* I rubriken

* I första stycket brödtext i första meningen

* Som fetad text i andra stycket

* I kursiv text

* I webbadressen www.minsida.se/nyckelord/sidan.html

* I namnet till en bildfil

* I en alt-tagg till en bild

* I bildrubriken

* I en länktext till en annan sajt

* I interna länkar

* I länkar från andra sajter

Länkning
Att andra hemsidor, bloggar och kataloger länkar till din butik – både till startsidan och längre ner i sajten är a och o inom sökoptimering. Sökmotorerna ser länkar som ett betyg på din sajt och de värderar länkar som kommer från sajter med liknande innehåll högre än länkar som kommer från andra typer av sajter. För en resebyrå är det mycket värdefullare att få en länk från en reseguide än från en fotbollssajt.

De ord som står i länktexten hos sajten som länkar till dig, ankartexten, ökar dina möjligheter att ranka högre på just de orden.

Att länkar blivit så viktigt för att ranka i sökmotorerna har skapat en hel bransch kring att skapa länkresurser och sedan sälja inlänkning. Men Google har tydligt deklarerat att de bortser från länkkraften av köpta länkar. Det säger sig självt att Google har svårt att bedöma om en länk är köpt eller inte. Men det finns många fall där större sajter som säljer länkar har straffats av Google.

Rätt länkstrategi:
* Länkar från liknande sidor är viktigare än länkar från sajter med hög Pagerank2.

* Ha rätt länktext. Om du använder länktexten, den synliga klickbara delen av länken, ”modelltåg” så kommer det att förbättra relevanspoängen för just ”modelltåg” för din butik.

*För att inlänkningen ska se naturlig ut i sökmotorernas ögon bör länktexterna varieras enligt modellen:
– Modelltågsbutiken
– Modelltågsbutiken.se
– Modelltåg
– Märklin
– Klicka här
– Läs mer

* Skaffa inte bara länkar till förstasidan utan länka även till viktiga produkter längre ner i sajtstrukturen.

* Variera inlänkningen med länkar från mindre bloggar, kataloger, sajter och mer populära sajter med hög Pagerank. En naturlig länktillväxt blandar länkar med olika Pagerank.

* Var försiktig vid köp av länkar. Att byta eller köpa tillfälliga länkar kan straffa sig då det strider mot Googles riktlinjer. Om Google uppfattar en länk som köpt kommer sökmotorn att bortse från värdet av den länken.

* Länka även ut till andra sajter med liknande innehåll som er butik har, men var sparsam med att länka från ingångssidan.

* Följ upp de sökord du väljer att bygga länkar kring genom att studera sökmotortrafiken med hjälp av ditt statistikverktyg.

Skaffa länkar
Bästa sättet att få bra länkar är att ha intressant innehåll som uppdateras regelbundet.

Eget innehåll för inlänkning:
*Artiklar om intressanta ämnen.
*FAQ-sidor om viktiga produktsegment
*Ordlistor
* Så gör du-artiklar
* Pressreleaser
* Bloggposter

Tigg länkar från:
* Partners
* Branschföreningar
* Lokal handelskammare
* Kommunens hemsida
* Dina egna nätverk
* Bloggar

När du kontaktar en eventuell länkpartner kan du föreslå en ankartext till länken som innehåller de viktigaste nyckelorden som du vill optimera din sajt för.

Din Butik – Tält, sovsäckar och stormkök till låga priser.

Kataloger att få länkar ifrån

KTHNOC
Open Directory Project
Eniro
Catweb

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.