Ta steget över Sundet
BY ON Maj 29, 2008
1

Danskarna är få, men de gillar att näthandla. Med relativt små medel kan du sälja till ett broderland där redan fem procent av nätköpen sker från Sverige. Danska butiker är naturligtvis populärast i Danmark, men danskarna lockas också av låga priser i USA på grund av den rekordlåga dollarkursen. Men på tredje plats kommer nätbutiker […]

Danskarna är få, men de gillar att näthandla. Med relativt små medel kan du sälja till ett broderland där redan fem procent av nätköpen sker från Sverige.

Danska butiker är naturligtvis populärast i Danmark, men danskarna lockas också av låga priser i USA på grund av den rekordlåga dollarkursen. Men på tredje plats kommer nätbutiker i Sverige när danskar nätshoppar.

– Sverige och Danmark är väldigt lika varandra på många sätt, medan en tysk butik ser helt annorlunda ut, säger Anders Lorenzen Andersen på danska konsultföretaget Jump B som hjälper svenska e-handlare att sälja till danskar.

Jämförelsen med Tyskland är naturlig för Anders Lorenzen Andersen som växte upp vid dansk-tyska gränsen. Men fem procent av danskarna gjorde sitt senaste nätköp från svenska butiker, enligt E-handelsanalyse, ett analysinstitut som drivs utan vinstintresse av organisationen E-handelsfonden. Fem procent är lika stor andel som den betydligt större tyska e-handelsmarknaden kommer upp till i Danmark.

I Malmö är steget över till Danmark bara en dryg halvtimme med tåg. Och danska är ett av tolv språk som Malmöbaserade Carpet Vista har översatt sin mattbutik till.

– Det är ingen större skillnad mellan att sälja till Sverige och Danmark. Eftersom vi ligger i Malmö är det ofta billigare att leverera till Danmark än till Sverige, säger Ludvig Friberger, vd för Carpet Vista.

Carpet Vistas försäljning till de nordiska länderna är ungefär lika stor som försäljningen till Sverige. Norge är den bästa marknaden, men det är krångligt att sälja till Norge eftersom landet står utanför EU.
– Momsen och tullen för att exportera till Norge hamnar ungefär på samma nivå som för svensk moms, men det är administrativt krångligt att sälja till Norge, säger han.

Danmark skulle nästan vara som en hemmamarknad om det inte vore för Dankort. 85 procent av danskarna betalar på nätet med det lokala Dankort som kräver att e-handlaren
registrerar ett danskt företag. Å andra sidan så har 1,9 miljoner av Dankorten en koppling till Visa. Och faktum är att danskarna uppfattar Dankort som ett mycket säkert betalningsmedel.

– Vi får frågor om Dankort från danskar och skulle säkert sälja mer om vi hade Dankort, men vi säljer till många länder och vi kan inte starta företag i alla länder för att kunna erbjuda alla lokala betalalternativ, säger Ludvig Friberger.

Cdon.com har under många år framgångsrikt sålt till Danmark, men den svenska underhållningsbutiken upplever danskarna som mera krävande kunder med sämre betalmoral än svenskarna. Ett tuffare affärsklimat i Danmark märks också när man säljer till vanliga konsumenter.

– Konsekvenserna av att inte betala en faktura är mindre i Danmark. Därför har vi större kreditförluster i Danmark än i Sverige. Med det har blivit bättre sedan vi kräver personnummer för att få köpa på faktura, säger Mikael Olander, vd på Cdon.

Inte bara den nyligen aviserade fusionen mellan svenska och danska Posten för länderna närmare varandra. Låg arbetslöshet och högre löner i Danmark har lockat många svenskar över sundet. Därför är danskarna vana att servas av svenskar i affärer och i andra serviceyrken.

– Vi litar på svenskar. På flygplatsen Kastrup arbetar många svenskar och även i butiker i Köpenhamn är det vanligt med svensk personal. Därför accepterar danskar kundservice på svenska, säger Anders Lorenzen Andersen, på Jump B.

Ludvig Friberger på Carpet Vista upplever trots detta en viss språkförbistring, men menar att kundservice på engelska fungerar gentemot danskar.
– Även om danskarna förstår mig så förstår inte alltid jag dem. Språket är säkert ännu svårare för ett företag baserat i Stockholm där man inte är van vid danska, säger Ludvig Friberger.

Carpet Vista marknadsför sig i Danmark med ett eget affiliateprogram som företaget är mycket nöjda med samt med sponsrade länkar. Att köpa annonser i pressen är dyrt, men Ludvig Friberger menar att det går att köpa bannerannonsering billigt.

– Eftersom Danmark är en mindre marknad än Sverige är det inte alltid fullbokat på sajterna. Vid rätt tidpunkt går det att få ett riktigt bra pris på bannerutrymme, säger Ludvig Friberger.

Han rekommenderar att använda en dansk copywriter istället för vanliga översättare när man översätter kampanjer.
– Resultatet blir bättre med en copywriter. Det är svårt att få rätt valör på orden annars, säger Ludvig Friberger.

5,4 miljoner danskar är färre än 9,2 miljoner svenskar, men danskarna handlar på nätet i lite större utsträckning än svenskarna, enligt Eurostat.
– Den danska försäljningen kan bli uppåt två tredjedelar av vad ni säljer för i Sverige, säger Anders Lorenzen Andersen på JumpB.

Det handlar inte om någon jungfrulig marknad, men det finns segment som inte är särskilt utvecklade i Danmark. Anders Lorenzen Andersen tror exempelvis på områden där Sverige har en egen livskraftig industri som inom sport- och friluftsutrustning och bildelar.

– Bildelar samt sport- och friluftsutrustning är några områden som är dåligt utvecklade i Danmark. Dessutom är böcker billigare i Sverige eftersom ni har lägre bokmoms, säger Anders Lorenzen Andersen.

En anledning till att danskar redan idag gör fem procent av sina inköp hos svenska nätbutiker är att den större svenska marknaden tillåter bredare sortiment i butikerna.

Anders Lorenzen Andersen ser två spår för att nå danskarna. I lättversionen säljer man från sin svenska bas och erbjuder inte det populära Dankortet. Man översätter sajten men nöjer sig med svensk kundsupport och skaffar sig hjälp med att marknadsföra sig på danska.

Det andra spåret är för den som verkligen vill satsa på Danmark. E-handlaren måste starta ett danskt företag för att kunna erbjuda det betalmedel som danskarna föredrar.

Att tänka på när du säljer till Danmark

* Danskarna uppfattar lokala Dankort som ett mycket säkert betalsätt. 85 procent av danskarna betalar på nätet med Dankort som kräver att e-handlaren registrerar ett danskt företag.

* Kreditförluster vid fakturabetalning är större i Danmark än i Sverige.

* Vanlig fysisk handel har betydligt sämre öppettider än i Sverige. De stänger tidigare på kvällen och har stängt på söndagar.

* E-Mærket är ett säkerhetstecken, motsvarande det nyligen lanserade Trygg E-handel i Sverige, som visar att butiken följer vissa etiska regler. 535 danska butiker har denna märkning.

* Danskar accepterar kundsupport på svenska.

* Danskarna gillar inte att behöva logga in för att avsluta ett köp.

* Danskarna litar på butiker där historien bakom berättas och ansvariga presenteras på bild.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.
  • stefan

    Hej Stefan.
    Lite intressant om bl.a betalningsmoralen
    hos Danskarna.
    Vi hörs
    johan