Google öppnar upp sökalgoritmen
BY ON Maj 29, 2008
1

Hur Google rankar webbsidor i förhållande till olika sökfraser är en av de bäst bevarade hemligheterna på webben. Men i ett blogginlägg av Udi Manber, som är chef för sökkvalité hos Google, lättas det en aning på sekretessen. Vi kommer regelbundet att berätta om nya saker, förklara gamla saker, ge råd och sprida nyheter och […]

Hur Google rankar webbsidor i förhållande till olika sökfraser är en av de bäst bevarade hemligheterna på webben. Men i ett blogginlägg av Udi Manber, som är chef för sökkvalité hos Google, lättas det en aning på sekretessen.

Vi kommer regelbundet att berätta om nya saker, förklara gamla saker, ge råd och sprida nyheter och engagera oss i konversationen, skriver Udi Manber.

Grundarnas, Larry Pages och Sergey Brins, ursprungliga sökalgoritm PageRank används fortfarande, även om den bara är en av många algoritmer och filter som påverkar sökresultatet. Google använder bland annat språkmodeller som hanterar fraser, synonymer, felstavningar och så vidare, tidsmodeller som avgör om sökaren vill ha en gammalt eller nytt innehåll och personaliserade modeller som anpassar resultatet efter enskilda individers behov.

Uppdateringar av algoritmen är kanske de mest omdiskuterade förändringarna hos Google. Under 2007 genomfördes 450 förbättringar av Googles sökalgoritm med det enda syftet att förbättra användarens upplevelse av tjänsten.

Det handlar nästan alltid om att förbättra relevansen hos sökresultatet, skriver Udi Manber.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.