Större paketmarknad gynnar e-handeln

Postens köp av Post Danmark är ett viktigt steg för att skapa en nordisk paketmarknad. Samtidigt vässar internationella konkurrenterna Schenker Privpak och DHL sitt erbjudande mot svenska e-handlare.

Steget för svenska e-handlare att sälja till sina nordiska grannländer blev allt mindre när Posten tidigare under våren avslöjade sina planer att köpa Post Danmark.

– Strategin är att bli en stark nordisk logistikpartner, säger Anders Holm, marknads- och försäljningschef på Posten Logistik.

Det handlar om att skapa en nordisk paketmarknad. Svenska Posten har sin starkaste utveckling inom paket i Norge. Även försäljning från företag i Sverige till privatpersoner i Norge ökar, enligt senaste kvartalsrapporten.

Tidigare i år köpte Posten resterande 50 procent av norska logistikföretaget Tollpost. Tillsammans med Tollpost har Posten utvecklat konceptet My Pak som förenklar för svenska e-handlare att skicka paket till privatpersoner i Norge via 600 ombud som till hösten ska bli 900.

– My Pak har gjort att många svenska e-handlare tittar på möjligheten att börja sälja till Norge, säger Anders Holm på Posten Logistik.

Om formalian kring köpet av Post Danmark går igenom planerar Posten att lansera ett liknande erbjudande som My Pak i Danmark nästa år, enligt Anders Holm.

Samtidigt som Posten flyttar fram sina positioner i Norden genom uppköp av logistikföretag vässar de större internationella aktörerna Schenker och DHL sina erbjudanden i Sverige. Schenker Privpak har utökat sitt ombudsnät till 1 400 utlämningsställen och skyltar upp alla sina ombud för att deras varumärke Schenker Privpak ska bli synligare.

– Vi är nu rikstäckande och är därför intressant som logistikpartner för stora som små e-handlare, säger Fredrik Goldbeck-Löwe, vd för Schenker Privpak.

Tidigare var det bara de riktigt stora distanshandlarna, som kan separera sina logistikflöden, som kunde utnyttja Schenkers billigare frakttjänster. Samtidigt har företaget som tvåa på den svenska marknaden bara 15 procent av marknaden i Sverige.

Schenker har varit på den svenska paketmarknaden sedan 1992 men så sent som i november förra året började DHL bygga upp sitt ombudsnät Service Point. På kort tid har bolaget skapat ett rikstäckande nät av närmare 1 300 in- och utlämningsställen hos Ica-handlare och i Pressbyrå- och 7-Eleven-butiker.

DHL:s konkurrensfördel är det internationella nätverket. Service Point finns i Tyskland, Spanien, Storbritannien, Italien och Benelux-länderna. Och under 2008 räknar DHL med att kunna erbjuda svenskarna transporter över hela världen.

– En tröskel för den internationella distanshandeln har varit att det har saknats riktigt bra transportlösningar. Genom vårt erbjudande om Service Point kan en entreprenör sätta upp en webbbutik och exempelvis erbjuda hela världen skräddarsydda kostymer från Thailand, säger Ulf Gejhammar, försäljnings- och marknadsdirektör på DHL Express i ett pressmeddelande.

Fakta
Logistik för 200 miljarder

Posten uppskattar att den nordiska logistikmarknaden uppgår till cirka 200 miljarder kronor. Det är en marknad som växer kraftigt på grund av den goda konjunkturen.

Marknaden i Norden domineras av de fyra ländernas postverksamhet samt DHL och Schenker. I Finland är huvudaktören Itella som under 2007 stärkte sin position i Sverige genom att köpa PS Logistics.

Posten Norge är sedan tidigare aktiv på den svenska logistikmarknaden bland annat genom sina dotterbolag Box och Frigoscandia.
Källa: Postens årsredovisning

One thought on “Större paketmarknad gynnar e-handeln

Comments are closed.