Spå framtiden med Google Trends
BY ON Jun 19, 2008
0

Google Trends, som grafiskt visar hur populära olika söktermer är över tiden, har förbättrat möjligheterna att jämföra hur vanliga olika söktermer är, genom att införa relativa sifferskalor på sina grafer. Sökstatistik går att använda till att uppskatta trafik till en sajt, eftersom många användare skriver in webbnamnet i Google istället för att skriva in adressen […]

Google Trends

Google Trends, som grafiskt visar hur populära olika söktermer är över tiden, har förbättrat möjligheterna att jämföra hur vanliga olika söktermer är, genom att införa relativa sifferskalor på sina grafer.

Sökstatistik går att använda till att uppskatta trafik till en sajt, eftersom många användare skriver in webbnamnet i Google istället för att skriva in adressen i webbläsaren. Sökstatistik är dessutom ett mått att följa trender i näringsliv och samhälle.

Google Trends gav redan tidigare goda möjligheter att se hur olika sökningar förändras över tiden. Nu sätter tjänsten relativa mått på graferna för inloggade användare, så att vi bättre kan jämföra söktermer som exempelvis Adlibris och Bokus för att se hur de bägge butikerna klarar sig i konkurrensen. Eftersom en stor del av internetanvändarna skriver in sajtnamnet i Google istället för att skriva in webbadressen i webbläsaren så ger även Google trends en bra fingervisning på hur mycket trafik en sajt får. Skriv in sajtnamnen på den sajt du vill analysera och ytterligare ett sajtnamn som du via KIA Index vet räckvidden hos.

Google Trends ger dessutom marknadsförare möjlighet att förutse när vissa ord ger mest söktrafik. Exempelvis börjar sökningar för vinterdäck att ta fart under september för att nå sin topp under oktober och snabbt plana ut under november.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.