Ta hand om besökaren

När sökmarknaden växer blir det allt dyrare att köpa sponsrade länkar. Samtidigt ökar konkurrensen i de organiska träfflistorna när fler webbplatser inser fördelarna med sökmotoroptimering.

I detta läge är det god ekonomi att ta hand om de besökare man redan köper. Om du ökar konverteringsgraden med några procent kommer omsättningen att öka mångdubbelt. Och med relativt små förändringar av landningssidor kan konverteringen skjuta i höjden.

En viktig tummregel är att budskapet och utformningen av en sponsrad länk eller banner måste överensstämma med landningssidan som besökaren kommer till efter hon klickat på länken eller bannern. Det gäller både textinnehåll och grafisk utformning.

Den som tar emot besökaren med ett formulär ska aldrig begära en uppgift som inte absolut behövs. Kräv exempelvis inte personnummer om det inte är absolut nödvändigt. Försök att fokusera landningssidan både grafiskt och textmässigt.

Traditionella e-handlare vinner större andel avslut ju färre steg besökare måste genomgå för att lägga en order. Egentligen borde det inte behövas mer än ett par tre steg för att lägga en order.

För att lyckas krävs det att du mäter allt. Gör flera alternativa landningssidor och utvärdera vilken som fungerar bäst. Detta är framtiden inom marknadsföring.