Fussball hos Google
BY ON Sep 24, 2008
0

I måndags träffade jag Hessam Lavi som är sökkvalitetsstrateg hos Google i Dublin med fokus på den svenska marknaden på Googles kontor i Stockholm. Han är också moderator på Googles forum för svenska webbmasters. Hessam talar flytande svenska (åren i Lund hörs) , engelska och persiska. För alla som undrar så fanns det stora kuddar, […]

I måndags träffade jag Hessam Lavi som är sökkvalitetsstrateg hos Google i Dublin med fokus på den svenska marknaden på Googles kontor i Stockholm. Han är också moderator på Googles forum för svenska webbmasters. Hessam talar flytande svenska (åren i Lund hörs) , engelska och persiska.

För alla som undrar så fanns det stora kuddar, fussballspel och gratis läsk även hos Google i Stockholm. Någon egen kantin har de inte i Stockholm, istället får de äta sina gratisluncher på stan.

Hur bra är svenska sajters synlighet i Google?

– Bra. Det märks att folk förstår mer och mer hur Google fungerar. Det handlar om att följa våra riktlinjer för webbmasters som jag själv har översatt till svenska.

Vilka är de största problemen hos svenska sajter?

– Många använder fortfarande ramar och Google har svårt att bedöma vilka sidor som är viktigast hos en sajt som är uppbyggd med ramar. Det är bättre med ”platta” sajter.

Vilket är det viktigaste råd du skulle vilja ge till svenska webbmasters?

– Alla sidor ska ha unika titeltaggar som berättar vad sidan innehåller. Det vore bättre att folk arbetade lite mer med sina titeltaggar än att undra varför deras sajter rankar som de gör. Har du en restaurang ska det stå restaurang, namnet på restaurangen och staden den ligger i och vad den enskilda sidan handlar om i titeltaggen.

Vad är den vanligaste frågan på ert forum från svenska webbmasters?

– Varför är inte min sida indexerad. Folk är vana med att Google är snabb och tror inte att det kan ta ett par veckor att bli indexerad. Det händer också att webbmasters spärrat Googlebot med no robot-taggar när man arbetat med sidan och sedan glömmer att ta bort dem.

– Sedan får vi många frågor om varför just deras sajt tappar i position. Det finns många konspirationsteorier om Google. Men vi har inte tid att manipulera resultatet, utan allt handlar om algoritmer. Det är en mycket dynamisk miljö där Google hela tiden uppdaterar sina algoritmer, men det kan också handla om att en konkurrent lagt upp massor av nytt innehåll på sin sajt.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.