Våga välja bort på webben

Det finns ett allvarligt missförstånd om webben: Lägg upp allt du kan på webben och allt ska länkas från ingångsidan, gärna med dubbla toppmenyer och en extra sidomeny. Resultatet blir en överlastad julgran som ingen har någon glädje av. Orsaken kan vara okunskap, men troligare är att den stackars webbmastern inte kan hålla emot när alla mellanchefer vill att deras avdelningar ska synas på webben.

Rätt sätt är att bestämma syftet med sajten och därefter skapa en ingångssida som kan uppnå målen. Vilka är våra viktigaste målgrupper på nätet? Vad vill vi kommunicera ut? Och vad vill vi att besökarna ska göra när de väl hittat vår plats? Om syftet är att locka nya studenter till ert universitet så upp med ett sökformulär för era utbildningar väl synligt på första sidan. Om syftet är att hjälpa era kunder att hantera era produkter så fram med supportfunktionen.

Rädda barnen

Rädda barnen organisation som vågar fokusera på sina viktigaste områden på deras ingångssida. Toppmenyn är nerkokad till: Om Rädda Barnen, Vårt arbete, Ge en gåva, Press, Kontakta oss och Föräldratelefonen. Rädda Barnens webbansvariga kunde stå emot när avdelningscheferna ville lyfta fram sin små babies.

Efter den sparsmakade ingångssidan finns det inget som hindrar att organisationen lägger upp tusentalssidor om allt så länge allt är ordentligt sökoptimerat för att nå ut via sökmotorer.

7 thoughts on “Våga välja bort på webben

  1. Wow! Tack så mycket för de fina orden. Hemsidan är baserad på min design, och arbetet med sökmotoroptimering och övrig trimning har påbörjats.

    Det är kul att du lyfter sidan som ett bra exempel, för efter den långa process det varit att ta fram den, så blir det lätt att man tvekar på det man skapat.

    Återigen, tack!

Comments are closed.