Katalogen är död – länge leve Infoo.se

Infoo.se

Vi kommer att byta namn på KTHNOCs webbkatalogen, gamla Sunetkatalogen, till Infoo.se – Den officiella svenska webbkatalogen. Att byta namn och domän är helt nödvändig för att kunna utveckla katalogen.

Vi behövde ett kortare och enklare namn som kan sätta sig i användarnas medvetande. Det är inte lätt att hitta bra lediga domäner, men vi fastnade till slut för Infoo.se. Ambitionen är att Infoo.se – Den officiella svenska webbkatalogen ska bli en webbdestination på egna meriter.

Formgivaren Martin Roos har tagit fram en rad förslag på grafisk design. En viktig förutsättning för uppdraget är att loggan ska ha hög läsbarhet även i små grader. Tyck gärna till om förslagen.

17 thoughts on “Katalogen är död – länge leve Infoo.se

  1. Ettan eller fyran skulle få min röst. Men på vilket sätt är det den officiella katalogen? Är den backad av mågon myndighet? Kunglig hovleverantör?

  2. Använd den nya PollDaddy-widgeten för WP för att ta reda på vad vi läsare tycker. Du kan säkert få flera bloggar av typen Natkoll och liknande att länka till omröstningen oxo.

  3. Gillar 5an bäst, men tycker nog ni ska jobba lite till med dem. 3an är också snygg, men där känns det som att ”inf” står lite för sig självt. Skuggan på 5an känns lite mkt web2.0-hajp för mig. Men jag föredrar ändå de mjuka loggorna (2,6,7 känns som iskalla stenhård techno för mig). Men det beror ju på vad ni vill att varumärket ska står för.

  4. 3, 4 eller 5 men samtliga behöver arbetas mera på. Mycket mer.

    8 är egentligen bäst, men det har vi sett tusen gånger det senaste året känns det som.

  5. Förslag nummer 5 är bäst, och här är varför:
    * Det blå-gula framhävs lagom mycket (i alternativ 3 blir hela loggan för blek och får ett svagare grafiskt intryck
    * Dubbel-o ser ut som en kikare vilket är kul
    * Alla bokstäverna har samma färg, det är bra i logotypsammanhang (tänk alternativa användningsområden, t ex inverterat) och ger starkare grafisk profil
    * Lite frågetecken på speglingen…

  6. Skoj! Jag skulle vilja se en kombination av förslag 4 och 5. Gillar verkligen den förskjutna placeringen av hålen i o:na från förslag 4. Det ser ut som ett par sneglande ögon som kan kika ner på sajten/innehållet. 5:an känns dock mest genomarbetad, och ja, aqua-effekter funkar fortfarande.

    Ser fram emot att få se vad ni hittar på med katalogen. Krävs nåt radikalt för att göra den relevant för en storpublik…

Comments are closed.