Kunderna kräver interaktion

Mitch Joels

Marknadsförare måste bryta med dagens reklam. Idag förväntar sig konsumenter interaktion istället för att översköljas av passiva budskap. På Global Ecommerce Summit i Amsterdam krävde Mitch Joel total omgörning av reklamen.

När den spanska erövraren Hernán Cortés nådde Mexiko 1519 undrade den utmärglade besättningen vad de skulle göra härnäst. Svaret blev att Cortés brände deras skepp för att visa att det inte fanns någon återvändo.

Marknadsföraren Mitch Joel valde en kraftfull metafor för att få deltagarna på Global Ecommerce Summit i Amsterdam att förstå att sociala medier har förändrat spelplanen för hur vi kommunicerar med kunder. När 40 procent av de amerikanska mammorna finns på MySpace finns det ingen återvändo inom marknadsföring.

– Vi har bara tagit vanliga annonser och lagt upp dem på nätet. Men idag förväntar sig konsumenter interaktion med riktiga människor, säger Mitch Joel från Twist Image i Kanada.

Mitchs blogg Six Pixels of Seperation blev utnämnd till den mest inflytelserika marknadsföringsbloggen 2006 och idag arbetar han på en bok med samma namn.

– Idag är alla internetanvändare i kontakt med alla andra. Det finns inga barriärer mellan internetanvändarna. Och marknadsförare måste utnyttja de möjligheter som finns för att kommunicera.

Mitch Joel vill att vi tänker i termer av stammar, istället för målgrupper, där medlemmar i en särskild stam delar vissa intressen oavsett ålder eller geografisk hemvist. Men det går inte sälja något i en community. Här handlar det om att bygga förtroende hos medlemmarna för att i ett senare skede omvandla förtroendet till försäljning.

Mitch Joel uppmanar alla marknadsförare att testa bloggar, ladda upp en film på YouTube, lägg upp en Facebookgrupp eller använda Twitter för att förstå vad sociala medier handlar om.

– Du kan inte ha sönder internet. Lek med det. Den som inte skapar innehåll har problem när Google definierar ditt varumärke. Men du måste interagera med publiken. En blogg utan interaktion är digital masturbation.

6 thoughts on “Kunderna kräver interaktion

  1. Jo interaktion och kommunikation är nog ledord för webben idag…

    Det gäller nog också länkkataloger såsom
    infoo.se

    Fixa litet mer interaktion och kommunikation…

  2. Bengt: Vi skrev på köpekontraktet i september och har haft fullt upp med att flytta servrar, byta domän och implementera annonssystem. Interaktionen kommer med tiden. Jag har bland annat beställt en blogg till katalogen. Och till våren ska vi nog lanserat någon form av interaktion.

  3. Men du har en poäng Bengt det är lätt att snacka om interaktion, men en annan sak att införa den.

  4. Urban: Det kräver också en hel del. En början är nog att starta en utvecklingsblogg. Där man kan följa utvecklingen och ge tips…

    Det är ju i alla fall något man lätt kan genomföra…

  5. Bah! Användarna kräver interaktion? Gör dom? De flesta vill bara gå in på din företagsajt – hitta infon om din produkt och sen förhoppningsvis gå till affären och köpa den. De skiter i om du har en Facebookgrupp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.