Fynda.se – Sveriges snabbast växande e-handelsbutik

Det lilla familjeföretaget Fynda är lönsamt i det mördande konkurrensutsatta segmentet hemelektronik. Det visar E-handelstrenders kartläggning av Sveriges snabbast växande e-handelsbutiker.

När en tidskrift utsåg Fyndas egentillverkade högtalare till bästa budgetköp ökade omsättningen med 185 procent. På tre år har familjeföretaget Fynda.se växt från 1 till 23 miljoner kronor i omsättning, och när hemelektronikkedjorna kämpar med marginaler på några procent har Fynda haft tvåsiffriga vinstmarginaler.

Hemligheten är att man nischat in sig på högtalare och satt fokus på kostnader. Men allra viktigast för framgången är grundaren Tommy Wadenstens kunnande efter att ha byggt högtalare i 30 år.

– Vem som helst kan sätta upp en e-butik och det är relativt enkelt att bygga dyra och bra högtalare. Det svåra är att bygga billiga och bra högtalare. Ingen kan ge samma prestanda som vi för 1000 kronor, säger Joakim Wadensten, vd och son till grundaren.

Fyndas storsäljare är det egna varumärket Dynavoice med högtalare som konstruerats av Tommy Wadensten och tillverkats i Kina. När tidningen Bild & Ljud Hemma gav högtalaren Dynavoice Magic F-6 tio poäng av tio möjliga, och utsåg den till årets bästa högtalare i budgetklassen, exploderade efterfrågan.

– Ibland har högtalarna tagit slut på lagret. De billiga högtalare som konkurrenterna säljer är så dåliga att vi knappt kan kalla det konkurrens, säger Joakim Wadensten.

Fynda.se har en 750 kvadratmeter stor butik i Falkenberg, men e-handeln står för två tredjedelar av omsättningen. Det var Joakim Wadensten som byggde nätbutiken 2001 som ett examensarbete vid Högskolan i Halmstad. Förutom de egna högtalarna säljer Fynda.se högtalare, förstärkare och hemmabioutrustning av andra kända varumärken.

Nätbutiken levererar från eget lager vilket garanterar snabba leveranser. Den utlovar 1-5 dagars leverans, men beställningarna går ofta fram över natten. Kundrelationer är livsviktiga och Fynda.se började publicera kundrecensioner i butiken redan för tre år sedan.

– Det är bättre att kunderna berättar hur bra produkterna är än att vi gör det. Om någon produkt får dåliga recensioner plockar vi bort den ur sortimentet. Att sedan kunder berättar om oss för andra är vår viktigaste marknadsföring.
Fynda.se har också haft draghjälp av att intresset för hifi-produkter har ökat de senaste åren.

– Folk har tröttnat på billiga hemmabioset i plast.

Fakta

Fynda.se – Hifi & Hemmabio

Affärsidé: Sälja bra hifi-utrustning till låga priser.
Grundades: 1999
Omsättning 0609/0708: 23 miljoner kronor
Resultat 0609/0708: 3,9 miljoner kronor
Vd: Joakim Wadensten
Ägare: Familjen Wadensten
Plattform: Egenbygge i php.
www.fynda.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.