Fyrklövern tjänade mest
BY ON Nov 15, 2008
0

På en marknad där konkurrenterna slutat sälja traditionella serviser har Fyrklövern kunnat upprätta en 200 miljonerkronorsbusiness genom att sälja på distans. Veteranen ligger i toppen av lönsamhetsligan med en vinstmarginal på 29 procent. Fyrklöverns vd Johan Möller är en högst ovillig intervjuperson som egentligen inte vill avslöja hur man kan omsätta 194 miljoner kronor och […]

På en marknad där konkurrenterna slutat sälja traditionella serviser har Fyrklövern kunnat upprätta en 200 miljonerkronorsbusiness genom att sälja på distans. Veteranen ligger i toppen av lönsamhetsligan med en vinstmarginal på 29 procent.

Fyrklöverns vd Johan Möller är en högst ovillig intervjuperson som egentligen inte vill avslöja hur man kan omsätta 194 miljoner kronor och göra en vinst på 57 miljoner kronor genom att sälja porslin. Han nekar att svara på många frågor med hänvisning till sina konkurrenter, men butiken och en viss stolthet avslöjar tillräckligt mycket för E-handelstrender.

Fyrklövern, som är baserat i Malmö och har systerbolag i både Norge och Finland, har dukat bord och prytt spiselkransar ända sedan 1974. Det handlar om klassiskt porslin med namn som Blå Herrgård, Allmogeromantik och Maxime Blue vars livslängd bygger på traditionella värderingar och nostalgi.

– Våra konkurrenter som Ikea, Duka och Cervera har slutat att sälja traditionella serviser. Istället handlar det om modernt porslin som bara är till salu under en begränsad tid, säger Johan Möller.

Kundkretsen består i huvudsak av kvinnor och de återfinns i hela landet.

Johan Möller hävdar att den höga vinsten beror på bokföringsmässiga engångsposter, men E-handelstrender kan inte hitta några sådana i senaste bokslutet. Faktum är att vinstmarginalen året innan låg på 40 procent och före det på 17 procent. Förklaringen är snarare att Fyrklövern skickligt utnyttjar den efterfrågan som finns på traditionella serviser som de stora detaljkedjorna lämnat därhän. Dessutom har kunderna 30 dagars returrätt, vilket inte är så vanligt inom svensk distanshandel.

Det egna varumärket Fyrklövern är viktigt. Företaget tar, i samarbete med designers som Sigvard Bernadotte, Bertil Vallien och Lars Carlson samt tillverkare som Orrefors, Meissen och Goebel, fram kollektioner som enbart går att köpa hos Fyrklövern.

– Förra julen tog vi exempelvis fram jultallrikar tillsammans med Disney som blev en succé, säger Johan Möller.
Kollektionerna finns kvar i många år så att kunderna kan komplettera med tiden. Servisen Gammaldags Jul har funnits i över 20 år och är lika populär bland kunderna nu som då. Ett problem för Fyrklövern är att människor normalt köper en servis en gång i livet.

– Vi finns alltid med i de små erbjudandehäften som delas ut till svenska hem. Det gäller att finnas med när folk ska köpa en servis och det måste ske till en låg kontaktkostnad, säger Johan Möller.
Går inte porslinet sönder när det skickas med Posten?
– Det trodde jag också när jag började här för fem år sedan. Men det är inga problem, säger Johan Möller.
Urban Lindstedt

Fakta
Fyrklövern
Affärsidé: Sälja porslin, heminredningsprodukter och smycken på distans.
Grundades: 1974
Omsättning 0609/0708: 194 miljoner kronor
Resultat 0609/0708: 57 miljoner kronor
Vd: Johan Möller
Ägare: Cydonia AB som kontrolleras av Alf Tönnesson.
Plattform: Egenutvecklad med Episerver i botten.
www.fyrklovern.se

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.