Netonnet briljerar i E-handelssverige

När hemelektronikkedjorna brottas med lönsamheten pekar alla kurvor uppåt för Netonnet. Sedan bolagets tyska äventyr avslutats tjänar det bra med pengar och växte med 31 procent i senaste bokslutet till en omsättning på 1,5 miljarder kronor.

1999 grundades Netonnet och är idag en ärrad e-handelsveteran som byggt upp en mycket framgångsrik näthandel i Sverige samtidigt som den överlevt en misslyckad satsning i Tyskland som har kostat aktieägarna 127 miljoner kronor sedan starten i september 2000. Nu är Tyskland historia.
– Det var en mycket dyr utbildning, som vi har nytta av vid satsningen i Norge, säger Anders Halvarsson, grundare och vd på Netonnet.

Tar man bort de kvarvarande effekterna av den nedlagda satsningen i Tyskland ökade omsättningen med 31 procent och resultatet förbättrades till 37,1 miljoner kronor efter finansnetto. Det är det bästa resultatet någonsin. Enligt en sammanställning av tidningen Market är detta en bättre tillväxt än för konkurrenterna PC City (20 procent), Elgiganten (19 procent), Onoff (14 procent), Euronics (12 procent), Siba (3 procent) och Expert (0 procent).

Det är skördetid för Netonnet som räknar med ökade marknadsandelar inom ett segment där näthandeln redan står för 10 till 15 procent av den totala detaljhandeln, enligt Anders Halvarssons uppskattningar.

Förutom att Netonnet var tidigt ute är det inga mirakelrecept som byggt en verksamhet i postordermeckat Borås. Låga priser och att hålla vad man lovar är Anders Halvarssons förklaring till framgången.
– Det räcker ofta att vara lite billigare. När vi startade fanns det ingen konkurrens. När konkurrenterna kom testade våra kunder dem, men många har återvänt. Snart tio års e-handelserfarenhet skapar ordning och reda, säger han.

Den största fördelen med att ligga i Borås är logistikkunskapen som finns på orten, enligt Anders Halvarsson. Netonnet kortade också ner ledtiderna i november förra året så att kunderna kan lägga en order så sent som klockan 15:00 för utleverans samma dag.
– Kunderna blir ofta förvånade när beställningen kommer så snabbt. Och nöjda kunder kommer tillbaka. Nu fokuserar vi på att returerna ska fungera bättre.

Konkurrensen från de stora kedjorna är kanske inte så hård som man kan tro. Anders Halvarsson menar att de traditionella kedjorna inte är särskilt fokuserade på nätet. De vill framför allt ha in kunderna i de vanliga butikerna och deras sortiment på nätet är sämre än i butik.

Netonnets lagershoppar lanserades eftersom kunderna efterfrågade det. Idag finns lagershoppar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Kalmar, Ullared och inom kort i Örebro och ytterligare en butik i Stockholm.
– Vi är e-handlare med lagershoppar. I den ordningen. Visst kannibaliserar en lagershop på nätet i den omedelbara geografiska närheten. Men en bit bort stärks snarare näthandeln med en butik i samma region eftersom lagershoppen skapar trygghet för kunderna, säger Anders Halvarsson.

Netonnets sajt börjar kännas föråldrad med ramar och med avsaknad av sociala funktioner som kundrecensioner. Men en ansiktslyftning är på gång.
– Vi har en sajt som fungerar bra. Kunderna konverterar. Om vi inte hade startat ett finansbolag förra året som tagit våra utvecklingsresurser i anspråk hade vi redan byggt om sajten.
Urban Lindstedt

Fakta
Netonnet
Affärsidé: Sälja produkter för hemunderhållning och kommunikation till marknadens mest konkurrenskraftiga priser.
Grundades: 1999
Omsättning 0705-0804: 1,5 miljarder kronor
Resultat 0705-0804: 37,1 miljoner kronor*
Vd: Anders Halvarsson
Ägare: Waldir AB (22%), Anders Halvarsson (12%), Hans-Krister Andersson (12%),Vätterledens Invest (10%), Seb Life (8%) med flera.
Plattform: Egenbygge
www.netonnet.se

*Rensat från verksamheten i Tyskland. Inkl. Tyskland 34 miljoner kronor.