Google släpper medieplanerare
BY ON Nov 19, 2008
1

Googles nya medieplanerarverktyg Google Adplanner ger oss möjlighet att se svenska trafiksiffror för svenska och utländska sajter som inte är med i Kiaindex. Med Googles AdPlanner går det att få uppskattningar på hur mycket trafik de flesta större svenska sajter får, med undantag för Google. Här får du exempelvis unika besökare, sidvisningar och site index […]

Googles nya medieplanerarverktyg Google Adplanner ger oss möjlighet att se svenska trafiksiffror för svenska och utländska sajter som inte är med i Kiaindex. Med Googles AdPlanner går det att få uppskattningar på hur mycket trafik de flesta större svenska sajter får, med undantag för Google. Här får du exempelvis unika besökare, sidvisningar och site index nedbrutet på geografiska områden. Allt går att exportera allt till Excel. Det går också att se vilka typer av annonser sajterna har och i vilka format.

Tidigare har man varit hänvisad till Alexa för att kolla in sajter som inte är med i Kiaindex, men Google Adplanner är betydligt vassare. Tråkigt nog funkar inte den riktigt spännande funktionerna att kunna se vilka sajter personer besöker som söker på ett visst ord i Google i Sverige på grund av ett för litet statistiskt underlag.

Google Adplanner tar data från Googles egna aggregerade sökdata och frivilliga anonyma data från Google Analytics plus en extern användarpanel och tredjeparts data från undersökningsföretag. Google själva hävdar att deras data är tillräckligt bra för att använda vid planering av mediekampanjer.

Aftonbladet har 4 026 487 besökare per vecka i Kiaindex och 2 600 000 besökare i Google AdPlanner per 30 dagar. När det gäller sidvisningar hade Aftonbladet 71 miljoner i Kiaindex och 110 miljoner i Google Adplanner.

About the author
Urban Lindstedt
Urban Lindstedt är journalist och författare med en passion för e-handel, yoga och fotboll. Han driver kunskapshuben Uppkopplat för att han aldrig slutar att fascineras av den digitala utvecklingen. Kunskap och nyfikenhet är nyckeln för att lyckas i den digitala världen. Urban skriver, föreläser och konsultar inom e-handel, digitala strategier och digital marknadsföring. Han bor i Stockholm.